خلاصة:
در دنیای امروز اصلی ترین معیار تعیین جایگاه علمی کشورها، میزان مشارکت در تولید علم، نوآوری و روند توسعه علمی جهان است. بنابراین برای دستیابی به توسعه علمی و پایدار، ظرفیت سازی علمی و جلب مشارکت و همکاری در تولید و ترویج و تسهیم علم و دانش لازم و ضروری است. برای نیل به این هدف توسعه نیروی انسانی و به عبارت بهتر سرمایه های فکری که در واقع تولیدکنندگان اصل علم و دانش هستند و همچنین ایجاد سازوکارهای مناسب برای تسهیم و ترویج آن برای استفاده آن توسط دیگران ضرورت می یابد. هدف از نگارش این مقاله نیز پرداختن به اهمیت تسهیم دانش و بررسی عوامل مؤثر بر آن است .بنابراین تحقیق حاضر به این پرسش ها پاسخ می دهد که تسهیم دانش و اهمیت و ضرورت آن چیست؟ عوامل مؤثر بر تسهیم دانش کدام هستند؟ روش تحقیق بر حسب نحوه گردآوری داده ها توصیفی است .همچنین می توان پیش بینی کرد عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در سطح سازمان در سطوح کلان تر و در سطح ملی نیز تاثیرگذار باشد .که البته تأئید تأثیر هر یک از این عوامل مستلزم انجام تحقیقات گسترده تر است.
The main criterion of the scientific status of the countries is the rate of participation in the creation of knowledge, innovation and scientific development globally. Therefore, to achieve scientific and sustainable development, capacity building and scientific cooperation in the production and promotion of participation and knowledge sharing is necessary and essential. To accomplish this goal, the development of human resources and intellectual capital rather that the knowledge of the original manufacturers and establish appropriate mechanisms to share and promote their use by others is necessary. The purpose of this paper is addressing the importance of sharing knowledge and factors affecting it .so ,This study will answer these questions like, what is knowledge sharing? What is Its important and necessary? What are the factors influencing knowledge sharing? Research methodology is descriptive. It can be predicted that factors that influence knowledge sharing in organizations, will effective at the macro and national level. But, the approval of each of these factors requires further investigation
ملخص الجهاز:
با نگاهي بر مطالعات انجام شده مي توان گفت تاکنون پژوهشگران تعدادي از عواملي را که بر تسهيم دانش افراد تأثيرگذارند را مشخص کرده اند اين عوامل دامنه اي از مسائل و موضوع هاي سخت افزاري از قبيل ابزارها و فناوري ها (مطالعات علوي و ليندر در سال ٢٠٠١، ادل و گريسون در سال ١٩٩٨، هالدين و هرگارد در سال ٢٠٠٠، هال در سال ٢٠٠١ و هلوپيک در سال ٢٠٠٢ نمونه اي از آنها است )، تا مسائل نرم افزاري از قبيل انگيزه و فراهم بودن محرک هاي تشويق تسهيم دانش (مطالعات باک در سال ٢٠٠٥، ارديکويلي در سال ٢٠٠٣، هال در سال ٢٠٠١، هيندز و پفر در سال ٢٠٠٣) فرهنگ سازماني ، ارزش هاي شخصي و هويت فردي (مطالعات جاروپنا و استپلز در سال ٢٠٠١ ، لي در سال ٢٠٠٣، جانز در سال ٢٠٠٣) فرهنگ ملي (در مطالعه چاو در سال ٢٠٠٣) اعتماد (مطالعه مک درمت و ادل در سال ٢٠٠١) منابع سازماني مانند زمان و فضا (مطالعات داونپورت و پروساک درسال ١٩٩٨، هيندز و پفر در سال ٢٠٠٣ ، لئونارد و سنسيپر در سال ١٩٩٨) و دسترسي به کارکنان دانشي در سازمان (در مطالعه براون و دوگيد در سال ٢٠٠٠) را شامل مي شود.
اين الگوها باعث مي شوند که در خصوص اينکه سازمان چيست و چگونه اعضاء بايد رفتار خود را ابراز کنند، درک مشترک و يکساني به وجود آيد فرهنگ سازماني يکي از مهم ترين عوامل تأثيرگذار بر تسهيم دانش در بسياري از تحقيقات مورد توجه قرار گرفته است (٢٠٠١,Mc Dermott and O’Dell) .
Effects of Organizational Agility and Knowledge Sharing on Competitive Advantage: An Empirical Study in Jordan, International Journal of Management, Vol. 27, No. 3, Part 1, pp.