خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی امید به تحصیل بر اساس عادتهای مطالعه و جهتگیری یادگیری زبان در زبانآموزان کانون زبان ایران بود. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زبانآموزان کانون زبان ایران بود که در سال 1397 در مراکز آموزشی مربوطه به یادگیری زبان مشغول بودند. 240 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و به پرسشنامههای امید به تحصیل، جهتگیری هدف و عادتهای مطالعهپاسخ دادند. نتایج ضریب رگرسیون چندگانه به شیوة همزمان نشان داد که بین متغیر عادتهای مطالعه و امید به تحصیل رابطة خطی معنیدار وجود دارد و ابعاد وضعیت فیزیکی، توانایی خواندن، یادداشت کردن و انگیزش یادگیری قادر به پیشبینی امید به تحصیلاند. نتایج ضریب رگرسیون چندگانه به شیوة همزمان نشان داد که بین جهتگیری یادگیری و امید به تحصیل رابطه خطی وجود دارد و ابعاد جهتگیری یادگیری و عملکرد گرایشی قادر به پیشبینی امید به تحصیل میباشد. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که امید به تحصیل بر اساس عادتهای مطالعه و جهتگیری یادگیری زبان در زبانآموزان کانون زبان ایران قابل پیشبینی است.
The purpose of this study was to predict the hope of studying based on the study habits and orientation of language learning among the students of the Iranian Language Center. The research method was correlation and the statistical population of the study included all students of the language center of Iran who were engaged in language learning at the relevant educational centers in 2018. A sample of 240 people was selected through cluster sampling and responded to Omid, Education, Objectives and study habits. The results of multiple regression analysis showed that there was a significant linear relationship between the study habits and the expectation of study. The dimensions of physical status, ability to read, write, and motivate learning were positively and meaningfully predictive of the expectation of education. Also, the results of multiple regression simulations showed that there is a significant linear relationship between learning orientation and hope to study. The dimensions of orientation of learning and tenderness function can positively predict the hope of studying.
ملخص الجهاز:
نتايج ضريب رگرسيون چندگانه به شيوة همزمان نشـان داد کـه بين متغير عادت هاي مطالعه و اميد به تحصـيل رابطـۀ خطـي معنـيدار وجـود دارد و ابعـاد وضـعيت فيزيکي، توانايي خواندن ، يادداشت کردن و انگيزش يادگيري قادر به پيش بيني اميد به تحصيل اند.
بر اساس يافته هاي پژوهش ميتوان نتيجه گيري کرد که اميد بـه تحصـيل بـر اسـاس عادت هاي مطالعه و جهت گيري يادگيري زبان در زبان آموزان کانون زبان ايران قابل پيش بيني است .
جدول ٢- ماتريس همبستگي بين عادت هاي مطالعه و جهت گيري يادگيري با اميد به تحصيل (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتايج آزمون تحليل رگرسيون در جدول ٣ نشان ميدهد که بين عادت هاي مطالعه و اميـد بـه تحصيل رابطه خطي معنيدار وجود دارد و ابعاد وضعيت فيزيکي، توانايي خوانـدن ، يادداشـت کردن و انگيزش يادگيري به طور مثبت و معنادار قادر به پيش بيني اميد به تحصيل اند.
فرضـيه اول پـژوهش ايـن بـود کـه عادت هاي مطالعه پيش بيني کنندة اميد به تحصيل در زبان آموزان کانون زبان ايران است .
به گونه اي که با رشـد مهـارت هـاي مطالعـه ، فـرد نتـايج بهتري از تلاش هاي تحصيلي خود کسب ميکند و اين امر تأثير مستقيمي بر اميد بـه تحصـيل دارد (شيخ الاسلامي و خير، ١٣٨٥).
فرضيه دوم پژوهش اين بود که جهت گيري يادگيري زبان پيش بيني کنندة اميد به تحصيل در زبان آموزان کانون زبان ايران است .
Reading habit of students in social sciences and arts: A case study of Rajshahi University.