خلاصة:
سواد اطلاعاتی و رایانهای مفهومی است که در نتیجه تحولات و تغییرات سریع در فناوریهای اطلاعاتی پیدا شده است که افراد به منظور ادامه حیات در جامعه اطلاعاتی به این نوع سواد نیازمندند. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر سواد اطلاعاتی و رایانهای در دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشاورزی در دو دانشگاه رازی و آزاد اسلامی کرمانشاه انجام شد. این تحقیق ازنظر هدف، کاربردی، از لحاظ کنترل متغیرها، غیرآزمایشی، ازنظر گردآوری دادهها، توصیفی و بهصورت همبستگی، از نظر پارادایمی، روش کمی و مبتنی بر رگرسیون چندگانه (روش گامبهگام) انجام شد. این مطالعه روی 355 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای رازی و آزاد اسلامی کرمانشاه انجام شد. افراد مورد بررسی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای با انتساب متناسب انتخاب شدند (n = 185). برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط پانلی از متخصصان تأیید شد. برای تأیید پایایی ابزار پژوهش نیز یک مطالعه راهنما و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ صورت پذیرفت. یافتهها نشان داد که میزان مهارت در کار با رایانه و اینترنت، مهارت در زبان انگلیسی، دانشگاه محل تحصیل و تعداد طرحهای پژوهشی بر سواد اطلاعاتی و رایانهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی مؤثر بودند. میتوان پیشنهاد کرد که تفاهمنامههای همکاری با سازمان فنیوحرفهای انعقاد نمود و دانشجویان را ملزم به گذراندن دورههای مهارتی و دریافت گواهینامههای معتبر نظیر ICDL کرد.
Information and computer literacy is a concept emerged through the rapid transformation of information technologies, which is essential to survival in an information community. The present study aimed to factors affecting of information and computer literacy of graduate students of agriculture in the Razi University and Islamic Azad University, Kermanshah. This research was performed in terms of purpose, application, in terms of variable control, non-experimental, in terms of data collection, descriptive and correlational, in terms of paradigm, quantitative method and based on Multiple Regression (Stepwise Method). This study was conducted on 355 graduate students at Razi University and Islamic Azad University in Kermanshah. The sample was selected via multistage random sampling (n = 185). Data were collected using the questionnaire. The content and face validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts. Reliability was strengthened through pilot testing and calculating Cronbach’s alpha. The findings showed that computer and internet skills, English language skills, the university of study and the number of research projects affected the information and computer literacy of graduate students. It can be suggested that memorandums of cooperation be established with the technical and professional organization and that students be required to take skill courses and obtain valid certificates such as ICDL.
ملخص الجهاز:
يافته ها نشان داد که ميزان مهارت در کار با رايانه و اينترنت ، مهارت در زبان انگليسي، دانشگاه محل تحصيل و تعداد طرح هاي پژوهشي بر سواد اطلاعاتي و رايانه اي دانشجويان تحصيلات تکميلي مؤثر بودند.
(Science, Delta State University, Abraka, Nigeria & Odafe, 2014 Kozina و همکاران (٢٠١٢) نيز به اين نتيجه دست يافتند که هرچقدر افراد در کار با رايانه و اينترنت توانمندتر باشند، سواد اطلاعاتي و رايانه اي آنان بالاتر است در يک جمـع بنـدي از بررسي پيشينه ميتـوان نتيجـه گرفـت کـه توجـه بـه سـواد اطلاعـاتي و رايانـه اي در ميـان دانشجويان امري حائز اهميت است و اين دو سواد، لازم و ملزوم يکديگرند که نيازمند توجه و بررسي توسط آموزش عالي دراين زمينه ميباشد.
از بـين متغيرهـاي مسـتقل وارد شـده در تحليل ، چهار متغير ميزان مهارت در زبان انگليسي، ميزان مهارت در کار با رايانه و اينترنـت ، دانشگاه محل تحصيل و تعداد طرح هاي پژوهشي توانستند ٤٢/٨ درصد ميزان سواد رايانـه اي دانشجويان تحصيلات تکميلي را پيش بيني کنند.
يافته ها نشان داد که عواملي نظير ميزان مهارت در کار با رايانه و اينترنت ، مهـارت در زبان انگليسي، دانشگاه محل تحصيل و تعداد طرح هاي پژوهشـي بـر سـواد اطلاعـاتي و رايانه اي دانشجويان تحصيلات تکميلي مؤثر هستند که در ادامه به آن پرداخته شده است .
در نهايت ، با توجه به مهم بودن مهارت کار با اينترنت و رايانه در سواد اطلاعاتي و رايانـه اي ميتوان پيشنهاد نمود که کارگاه هاي آموزشي و مهارتي بـراي ارتقـا و توسـعه مهـارت هـاي استفاده از اينترنت و رايانه در دانشگاه ها براي دانشجويان تحصيلات تکميلـي برگـزار شـود.