خلاصة:
درآمد این بحث نیاز به مجالی مبسوطتر داردء اما در اینجا گزیدهای از آن ارائه خواهد شد. این بحث مبتنی بر تجربة عینی و عملی نگارنده از کاظمین است. در سال ۱۳۹۳ شرکت فرامکان دو رواق در صحن اصلی کاظمین ساخت و از نگارنده خواسته شد که بخش مبانی تزئینات و چگونگی تحقق آنها را مدیریت کنم. به همین جهت. کارگروهی تشکیل شد که به تدوین مبانی و اصول تزئینات در اعتاب مقدسة شیعی پرداخت. در این مجال گزارشی از آن را اراشه میکنم. در حوزة هنر و معماری مدن اسلامی» معماری موضوعیت دارد. البته در تداوم عمل و کار چنان نسبت وثیقی میان هار و معماری ایجاد شده است که امکان بحث در باب تقدم یا تاخر سازه بر تزیینات یا تزیینات بر سازه بیمعنا و بیمبناست و به یک وحدت میان سازه و تزیینات و میان ساختار و زیبایی میرسیم. اما به هرحال, بنا به مسائل و مفاهیم مصرحی که در مان آیات قران و روایات و همچنین سنت عملیه مسلمین وجود داردء معماری به عنوان بستری برای ظهور انواع تزئینات به شمار میرود. از این رو در خدمت حضرت معناء معماری چایگاه وسبعتری دارد.