خلاصة:
تئاتر پداگوژی (تعلیمی - تربیتی)، با روندی پیوسته و منطقی و با تأکید بر تسهیل یادگیری مفاهیم و دروس گوناگون به ارتقاء و در نتیجه بهبود رفتارهای فردی و گروهی جامعه کمک میکند. علاوه بر آن، روند انجام تمرینات، باعث بروز استعداد و خلاقیت در یادگیری شرکتکنندگان گردیده و مشارکت فعال آنان را فراهم میسازد. پژوهش حاضر با هدف ایجاد ارتباط بین آراء هری برودی و روشهای تربیتی مطرح شده از منظر او، به تشریح فرایند تدریس و یادگیری از طریق هنر میپردازد. در این پژوهش با پرداخت به وجوه زیباییشناسی از دیدگاه برودی و مؤلفههای مربوط به آن، رابطه این مؤلفهها با فرایند آموزش به وسیله تئاتر پداگوژی مورد بررسی قرار گرفته است. بهطور کلی برودی، سه رویکرد اجرا، دریافت هنری و ادراک را در مبحث زیباییشناسی مطرح میکند تا اثبات نماید رویکرد ادراک، به مراتب کارآمدی بیشتری در امر تربیت زیباییشناسانه دارد. این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای انجام شده و نتایج حاصل از آن نشان میدهد فرایند تدریس و یادگیری، ابتدا باید با تقویت بنیههای تربیت زیباییشناسانه توأم گردد، که یکی از بهترین روشها در این زمینه، بکارگیری تئاتر پداگوژی است؛ چرا که مسیر یادگیری را سرشار از جذابیت و هیجان میکند و روند تمرینات و تأثیرات این گونه از تئاتر، بر روی شرکتکنندگان قابل ملاحظه است. در عین حال میتواند به جذابیت، سهولت و خلاقیت در یادگیری انواع دروس، کمک شایانی داشته باشد.
Pedagogical theater with a continuous process and with an emphasis on the simple learning of various concepts and lessons assists to grow and thus enhance individual and group behavior in society. The process of performing the exercises encourages the talent and creativity of the participants in learning and ensures their active participation. This study aims to establish a link between the ideas of Harry Broudy and the pedagogical methods proposed from his perspective, describing the process of teaching and learning through art. In this study, the connection between the aesthetic aspects from Broudy’s perspective and the related components and the educational process through pedagogical theater is investigated. Broudy proposes three approaches, including performance, artistic perception, and perception in aesthetics, to prove that the perception approach is far more effective in aesthetic education. The results indicate that the teaching and learning process should first be accompanied by strengthening aesthetic education, which is one of the best methods in this field, namely the use of pedagogical theater. Since it fills the learning path with fascination and excitement, and the process of rehearsal and the impact of this type of theater on the participants are remarkable. At the same time, it can contribute a lot to have the fascination, ease and creativity in learning all kinds of topics.