خلاصة:
مجموعه تصمیمات مردم ساکن هر شهر، شکل آن شهر را می سازد. ولی شهر باید کنترل شود، چون زندگی شهر با هرج و مرج و بدون سازوکارهای انتظام بخش و قابل اجرا رو به نابودی خواهد رفت. بر همین اساس، همهی جوامع برای کنترل تصمیمات مردم و عملکرد صحیح و آسان، نیاز به قوانین و مقررات دارند تا بتوانند با اطمینان زندگی کنند، به کار خود بپردارند و بدانند که از دیگران هم میتوان انتظار پیروی از این مقررات را داشت. ضوابط و مقررات شهرسازی، آن بخش از تصمیمات مردم را که بازتاب فضایی و کالبدی دارد، کنترل و هدایت میکند و «توسعهی پایدار» که مفهوم عدالت را در طول زمان و همچنین در عرض زمان در بردارد، میتواند بهعنوان آرمان و مقصد نهایی این نوع از ضوابط و مقررات قرار گیرد. اگر ضوابط و مقررات شهرسازی، به نحو کارآمدی، بهمنظور تحقق اهداف و آرمانهای توسعهی پایدار، تدوین شود و به همان صورت نیز به اجرا درآید، «تضمین کننده» ی شکل گیری نوعی سکونتگاه (شهر)، با آرمانهای توسعهی پایدار خواهد بود. در این میان تنگناهای مالی نظام مدیریت شهری و اتکای آن به تامین درآمد از طریق شیوههای ناپایدار، آفت این نقش خواهد شد و موجب ناپایداری توسعهی شهر میشود.
The set of decisions of the people living in each city shapes the shape of that city. But the city must be controlled, because city life will be destroyed by chaos and without regulatory and enforceable mechanisms. Accordingly, all societies need rules and regulations to control people's decisions and to function properly and easily so that they can live confidently, do their job, and know that others can be expected to follow these rules. The rules and regulations of urban planning control and guide the part of people's decisions that has a spatial and physical reflection, and "sustainable development", which includes the concept of justice over time as well as over time, can be used as an ideal and destination. The final of this type of rules and regulations. If the rules and regulations of urban planning are formulated efficiently, in order to achieve the goals and ideals of sustainable development, and are implemented in the same way, the "guarantor" of the formation of a kind of settlement (city), with the ideals of Development will be sustainable. Meanwhile, the financial bottlenecks of the urban management system and its reliance on income through unsustainable methods, will plague this role and cause instability in the development of the city. This article is dedicated to the analysis of this issue and common mistakes in providing financial resources to municipalities, and also examines its effects on the effectiveness of urban planning rules and regulations.
ملخص الجهاز:
در خصوص منابع درآمدی نیز اصلیترین قوانین موجود در کشور که مستند درآمدهای شهرداری قرار گرفنه اند عبارت از قوانین زیر است؛ قانون شهرداري قانون تشكيلات شوراهاي اسلامي كشوري آئين نامه مالي شهرداریها قانون نظام صنفي كشور قانون نوسازي و عمران شهري آئين نامه ترتيب مميزي و تشخيص و طرز وصول عوارض (موضوع تبصره ۱ ماده ۲ قانون نوسازي و عمران شهري) قانون اصلاح موادي از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي / اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و چگونگي برقراري و وصول عوارض و ساير وجوه از توليد كنندگان كالا / ارائه دهندگان خدمات و كالاهاي وارداتي قانون مدیریت پسماند آییننامه مربوط به استفاده از اراضی احداث بنا و تاسیسات در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در ادامه به بررسی برخی از اساسیترین مستندات قانونی در راستای کسب درآمدهای شهرداری پرداخته خواهد شد.
همچنین قانون اصلاح موادي از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و چگونگي برقراري و وصول عوارض و ساير وجوه از توليد كنندگان كالا، ارایهدهندگان خدمات و كالاهای وارداتي (موسوم به تجميع عوارض) مصوب 22/10/1381 مجلس شورای اسلامی اخذ عوارض محلی توسط شهرداریها را در مواد ذیل بصورت گسترده صادر کرده است: تبصره 1 ماده 5- وضع عوارض محلی جدید و یا افزایش نرخ هر یک از عوارض محلی، میبایستی حداکثر تا پانزدهم بهمنماه هر سال برای اجرا در سال بعد تصویب و اعلام عمومی گردد.