خلاصة:
هدف پژوهش حاضر که از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت دادهها توصیفی پیمایشی است، بررسی نقش استراتژیهای سرمایه انسانی بر بهبود رضایت شغلی است. ۲۵۰ نفر از کارکنان بانک ملت شعب تهران را جامعه آماری تحقیق تشکیل داده که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد ۱۵۱ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. گردآوری دادهها بر اساس پرسشنامههای استاندارد انجام گرفته است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از رویکرد معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارتپیالاس انجام گرفته است. نتایج نشان داد که استراتژیهای سرمایه انسانی نقش مثبت و معناداری بر بهبود رضایت شغلی کارکنان دارند. می توان نتیجه گرفت که استراتژیهای جذب و استخدام، استراتژی توسعه منابع انسانی، استراتژی مدیریت عملکرد، استراتژی جبران خدمات و استراتژی روابط کارکنان میتوانند نقش مثبت و معناداری بر بهبود رضایت شغلی داشته باشند.
The purpose of this study, which is a descriptive survey in terms of practical purpose and nature of data, is to investigate the role of human capital strategies on improving job satisfaction. 250 employees of Bank Mellat Tehran branches were the statistical population of the study, which was selected as the sample size using Cochran's formula and stratified random sampling method of 151 people. Data collection was based on standard questionnaires. Data analysis was performed using the structural equation approach and SmartPlus software. The results showed that human capital strategies have a positive and significant role in improving employee job satisfaction. It can be concluded that recruitment and employment strategies, human resource development strategy, performance management strategy, service compensation strategy and employee relations strategy can play a positive and significant role in improving job satisfaction.
ملخص الجهاز:
عطافر و همکاران (1389)، استراتژیهای سرمایه انسانی را شامل استراتژی جذب و استخدام، استراتژی توسعه منابع انسانی، استراتژی مدیریت عملکرد، استراتژی جبران خدمات و استراتژی روابط کارکنان میباشد که در جدول زیر تشریح شدهاند: Dimov Nguyen et al جدول (1): استراتژیهای سرمایه انسانی (عطافر و همکاران، 1389) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} رضایت شغلی رضایت شغلی همواره یکی از شیوه هایی است که برای استخدام و ارتباطات بهتر است.
پرداختن به رضایت شغلی به دلایل زیر مهم میباشد: 1) مدارک زیادی در دست است که افراد ناراضی بیشتر استعفا داده و سازمان را ترک میکنند؛ 2) ثابت شده است که کارکنان راضی از سلامت بهتری برخوردار بوده و بیشتر عمر میکنند؛ 3) رضایت شغلی کارکنان پدیدهای است که مرز سازمان و شرکت فراتر میرود و اثرات مثبت آن در زندگی خصوصی فرد و خارج از سازمان مشاهده میشود (غلامی، 13 > در ادامه مجموعهای از خلاصه تحقیقات در رابطه با موضوع پژوهش در جدول زیر ارائه شده > جدول (2): پیشینه تحقیقات داخل و خارج از > {مراجعه شود به فایل جدول الح Qureshi & Hamid (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به مطالب مطرح شده و اهداف تحقیق، فرضیهها و مدل مفهومی پژوهش به شرح زیر است: فرضیه 1: معیار جذب و استخدام نقش معنادار و مثبتی بر بهبود رضایت شغلی کارکنان بانک ملت دارد.
فرضیه 2: معیار توسعه منابع انسانی نقش معنادار و مثبتی بر بهبود رضایت شغلی کارکنان بانک ملت دارد.