خلاصة:
عموم فیلسوفان اخلاق مسلمان» به اقتضای اطلاق و دوام شریعت اسلام و حجیت آبدی
سیره و سنت حضرات معصومین (علیهم السلام) و نیز به اقتضای استدلال عقلی و ثبات فطرت
انسانی و علی رغم تفاوت در روش تبیین» قائل به اطلاق ملاکات برای ارزش ها و هنجارهای
پردازی نموده اند؛ مقاله حاضر در پی اثبات این نکته است که این دو تبیین» مالا به تبیین واحدی
اعتباریات دانسته و ضرورت حقیقی و تکوینی بین عمل قوه فعاله و اثر عینی آن را » مجازا (به
معنای وحدت در معنا و تفاوت در مصداق) به ضرورت ذهنی و نفسانی حاصل از تصور غایت
ذهنی تسری داده است اما علامه مصباح از باب ضرورت بالقیاس الی الغیر، به ضرورت الزامات
اخلاقی رسیده است. می توان با اعتباری و ذهنی دانستن ضرورت بالقیاس و ارجاع آن به
ضرورت بالغیر این دو نظریه راء تعابیری متفاوت از یک حقیفقت دانست. تحقیق پیش رو به
تبیین این مهم پرداخته است.
The general philosophers of Muslim ethics, in accordance
with the application and permanence of Islamic law and the
eternal authority of the tradition of the Infallibles (pbuh) and also
in accordance with rational reasoning and stability of human
nature and despite the difference in the method of explanation,
consider the criteria for values and They have become moral
norms. Two great philosophers of Shiite ethics in the
contemporary period, namely Allameh Tabatabai and Allameh
Mesbah Yazdi, have theorized in their seemingly different
explanation of moral realism and the application of moral
criteria; The present article seeks to prove that these two
explanations can be referred to a single explanation. Allameh
Tabatabai (in the common interpretation of his theory) considers
moral necessity as a matter of credit and considers the real and
developmental necessity between the action of the active force
and its objective effect, figuratively (meaning unity in meaning
and difference in instance) to the resulting mental and sensual
necessity. It has spread from the idea of a mental end, but
Allameh Mesbah has reached the necessity of moral
requirements due to the necessity of comparison to others. By
considering the necessity of comparative necessity and referring
it to the necessity of others, these two theories can be considered
as different interpretations of a truth. The present research has
explained this important point.