خلاصة:
مدل های بلوغ با پیشرفت ، توسعه و کاربرد فناوری ها مطرح شدند و از مباحث مدیریتی محسوب می شوند. مدل های بلوغ دارای سطوحی هستند که هر سطح شامل ویژگی های مربوط به آن سطح است.با استفاده از مدل های بلوغ می توان اثر بخشی و عملکرد سازمان را مورد ارزیابی قرار داد.در پژوهش حاضر به بررسی نوشتارهایی در زمینه مدل های بلوغ و مدل بلوغ قابلیت با رویکرد کیفی و روش فراترکیب پرداخته می شود. تا ضمن بررسی مدل های بلوغ در زمینه ها و حوزه های مختلف و بررسی ابعاد آن مدل بلوغ قابلیت برای ارزیابی عملکرد و اثر بخشی کتابخانه های دانشگاهی مورد بررسی قرار گیرد.نوشتارهای موجود در زمینه مدل های بلوغ بر پایه ترجمه و تفسیر آنها است. برا این اساس 93 منبع معتبر در حوزه مدل های بلوغ و 37 منبع درحوزه مدل بلوغ قابلیت و کتابخانه های دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفت.با تحلیل منابع3 مقوله 9 شاخص و 21 کد برای ویژگی های هر سطح برای مدل بلوغ کتابخانه های دانشگاهی بدست آمد.بر اساس نتایج مقوله فنی و مفهوم سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری از میان سایر مفاهیم دارای رتبه اول است و از اهمیت بالاتری برخوردارند. مدل بلوغ کتابخانه های دانشگاهی به مدیران کتابخانه ها و دانشگاه ها کمک می کند تا با تعیین و بررسی ویژگی های هر سطح و ارزیابی آنها درجهت ارتقا هر سطح و رسیدن به سطح ایده آل برنامه ریزی کنند.
Maturity models were introduced with the advancement, development and application of technologies and are considered as management topics. Maturity models have levels that each level includes the characteristics related to that level. Using maturity models, the effectiveness and performance of the organization can be evaluated. In the present study, we reviewed articles on maturity models and models. Capability maturity is addressed with a qualitative approach and a Meta-Synthesis Method. In addition to examining maturity models in different fields and examining the dimensions of that maturity model, the ability to evaluate the performance and effectiveness of university libraries should be examined. The existing literature on maturity models is based on their translation and interpretation. Based on this, 93 valid sources in the field of maturity models and 37 sources in the field of maturity models of capability and university libraries were examined. Based on the results, the technical category and the concept of hardware and software systems have the first rank and are of higher importance. The maturity model of university libraries helps library and university administrators to determine and review the characteristics of each level and Evaluate them to plan to upgrade each level and reach the ideal level.
ملخص الجهاز:
Gregory, (2010), Egberongbe, Sen and Willett (2017), طباطبایی،چهارسوق (١٣٩٤)،پورسعید بناب و همکاران (١٣٩٧) محمودی،موسی خانی و بیریایی(١٣٨٨)،،حریری و شیخ زاده (١٣٩٢)، اکبری، ؛ نوشین فرد، ؛ حریری، (١٣٩٧ ) ، فتح اله زاده (١٣٩٦)،مانیان و همکاران (١٣٩٣) ; Hart, and Amos, (2018), Wilson(2015), Tocto, , Linkolk, Turpo , Paz (2020), Sheikhshoaei, Naghshineh.
(2010) کشفی،مباشری و صیادی(١٣٩٨)،حریری و شیخ زاده (١٣٩٢)،( محمودی،موسی خانی و بیریایی(١٣٨٨)،پورسعید بناب و همکاران (١٣٩٧) اکبری، ؛ نوشین فرد، ؛ حریری، (١٣٩٧ ) ، فتح اله زاده و امینی(١٣٩٦)، ابراهیم پور زرندی، ؛بیات ترک، عقیلی، (١٣٩٨)مانیان و همکاران (١٣٩٣) Chohan Hu, Si, and Pasha, (2020) ; Hart, snd Amos, (2018), Wilson(2015), ), Sheikhshoaei, Naghshineh.
al(2018), Yang, Zhu and Zhang (2016), 8 Comuzzi, and Patel, (2016) Egberongbe, Sen and Willett (2017) محمودی،موسی خانی و بیریایی(١٣٨٨)،حریری و شیخ زاده (١٣٩٢)، Chohan Hu, Si, and Pasha, (2020) ; Hart, and Amos, (2018), Zhang, and Xiao, (2020), Okuyucu,.
Egberongbe, Sen and Willett (2017) طباطبایی،چهارسوق (١٣٩٤)،پورسعید بناب و همکاران (١٣٩٧) محمودی،موسی خانی و بیریایی(١٣٨٨)،،حریری و شیخ زاده (١٣٩٢)، اکبری، ؛ نوشین فرد، ؛ حریری، (١٣٩٧ ) ، مانیان و همکاران (١٣٩٣) Chohan Hu, Si, and Pasha, (2020) Crowston and Qin(2011), 20 Wilson(2015), ), Sheikhshoaei, Naghshineh.
(2014), , Gkinni, (2014) ,Kim and Grant(2010), Kosieradzka,(2017) Yang, Zhu 23 and Zhang (2016), Comuzzi, and Patel, (2016) Egberongbe, Sen and Willett (2017) طباطبایی،چهارسوق (١٣٩٤)،کشفی،مباشری و صیادی(١٣٩٨)، محمودی،موسی خانی و بیریایی(١٣٨٨)،حریری و شیخ زاده (١٣٩٢)،مانیان و فتح اله زاده و امینی(١٣٩٦)، فتح اله زاده (١٣٩٦)،همکاران (١٣٩٣)،عبادی(١٣٩٥) Zhang, and Xiao, (2020), Jääskeläinen and et.