خلاصة:
مقاله پیش رو به بررسی نسبت حاکم میان پدیده اعجاز و قانون علیت پرداخته و در پی پاسخ به این
پرسش است که چه نسبتی میان این دو پدیده حاکم میباشد؟ برای دستیابی به این پاسخ, روش
کلامی -فلسفی پیش گرفته شد و در قالب علل شناختهنشده, علل تسخیرشده یا علل فراطبیعی
دست مییابد که لازم بهنظر میرسد در کنار این نتایج, نظریههای دیگری چون تنافی معجزه با
قانون علیت یا نفی معجزه و نفی قانون علیت مطرح شود و نویسنده به ارزیابی دقیق آنها بپردازد.
دراینباره نخست با معناشناسی, مباحث مربوط به معجزه جمعبندی میشود و سپس به بیان
مطالبی درمورد علت و نیز پیامدهای انکار اصل علیت, مباحث مربوط به علیت به|تمام میرسد.
در پایان مقاله پس از تبیین مفاهیم طرف نسبت موضوع تحقیق» به نسبتسنجی میان آن دو پدیده
پرداخته میشود و حاصل آن هفت دیدگاه خواهد بود که در ضمن سه گام «همسوی معجزه با
قانون علیت»» «تنافی معجزه با قانون علیت» و «انکار نسبت میان معجزه و قانون علیت» تبیین,
نقد و بررسی میگردد. با بیان این هفت دیدگاه» میتوان آدعا کرد تمامی نظرات دراینباره مطرح
گردیده است. هرچند باز, مجال برای جویندگان راه حقیقت واسع میباشد.
In what follows, the authors have dealt with the relation between miracles and
the law of causality. Having adopted a philosophical-theological method and in the
framework of unknown causes and dominated or supernatural causes, they closely
examine theories such as the incompatibility of miracles and causality or the denial
of either of the two.
Dealing first with the semantics of miracles, they sum up the issues of miracles
and then propose issues about causality and the consequences of its denial.
Having explained the two phenomena, they compare the relation between them.
There are seven viewpoints studied in three phases: “the compatibility of miracles
with causality”, “the incompatibility of miracles with causality” and the denial of
any relation between miracles and causality”. By those seven theories, one may
claim that all theories therein have been proposed for study. The room for any new
inquiry on this issue is still open, though.