خلاصة:
ناهنجاریهای رفتاری در همه جوامع به چشم میخورد ولی با توجه به شرایط جامعه، نوع، میزان و شدت آن متفاوت است. افزایش ناهنجاریهای رفتاری در بین دانشآموزان از یک طرف بیانگر شروع ناهنجاری در سنین پایین و از طرف دیگر بیانگر تداوم آن در آینده است که در نهایت بنیانهای جامعه را به مخاطره خواهد انداخت. از این رو شناسایی زمینهها، دلایل و پیامدهای آسیبها و انحرافات اجتماعی شایع در بین دانشآموزان نیازمند تبیین و تدقیق مضاعف است. این مقاله با استفاده از روش فراتحلیل، 25 مورد از مقالات علمی-پژوهشی را که در سالهای 1378 تا 1398 در ایران تالیف شده است، انتخاب و بر اساس شاخصهای روشی و نظری بررسی و ارزیابی کرده است. طبق یافتههای تحقیق چهار آسیب اجتماعی رایج در میان دانشآموزان عبارتند از: خشونت، اعتیاد، انحرافات جنسی و خودکشی. این مقاله همچنین به دستهبندی و تحلیل عوامل موثر بر گرایش دانشآموزان به این آسیبها و مقایسه یافتهها با نتایج پژوهشهای خارجی درخصوص این آسیبها پرداخته است.
Behavioral abnormalities can be seen in all societies, but depending on the conditions of society, their type, extent and severity are different. The increase in behavioral abnormalities among students on the one hand indicates the onset of the abnormality at a young age and on the other hand indicates its continuation in the future, which will ultimately jeopardize the foundations of society. Therefore, identifying the contexts, causes and consequences of injuries and common social deviations among students need to be explained and refined. Using meta-analysis method, this article has selected 25 scientific-research articles that were written in Iran from 1378 to 1398 and has reviewed and evaluated them based on methodological and theoretical indicators. According to the research findings, the four most common social deviations among students are: violence, addiction, sexual perversion and suicide. This article also categorizes and analyzes the factors affecting the tendency of students to these injuries and compares the findings with the results of foreign research on these injuries.
ملخص الجهاز:
د) بحث و تحليل براساس پژوهش حاضر، يافته هاي حاصل از تحليل مقاله هاي بررسي شده نشان ميدهد چهار آسيب خشونت ، انحرافات جنسي، اعتياد و خودکشي به عنوان مهمترين آسيب هاي رايج در ميان دانش آموزان مورد توجه قرار گرفته و عوامل بروز و شيوع آنها در ميان اين گروه مورد بررسي قرار گرفته است : ٢١ پژوهش از ٢٥ پژوهش مورد بررسي به مسئله «خشونت » به عنوان يک آسيب رايج و عاملي اثرگذار درارتباط با ساير آسيب هاي شايع در بين دانش آموزان اشاره داشته اند : (شهبازيان و همکاران (١٣٩٨)، بهبودياري و همکاران (١٣٩٧)، بشرپور و صمدي فرد (١٣٩٧)، نبوي و همکاران (١٣٩٦)، قادرزاده و قادري (١٣٩٥)، عيسي مراد (١٣٩٥)، نظري (١٣٩٤)، زارعي و همکاران (١٣٩٤)، رستمي و فيروزراد (١٣٩٤)، فرهمند و همکاران (١٣٩٤)، اسدي و همکاران (١٣٩٣)، مهرابي و شيخ داراني (١٣٩٢)، شاطريان و همکاران (١٣٩٢)، زارع و اسفندياري (١٣٩٢)، عزيزي و قادري (١٣٩١)، بشرپور و همکاران (١٣٩١)، کريمي (١٣٩٠)، جمالي و قرباني (١٣٨٧)، موسوي و همکاران (١٣٨٧)، حيدري (١٣٨٣)، همتي و همکاران (١٣٨٣)).
١٦ پژوهش از ٢٥ پژوهش مورد بررسي به آسيب «اعتياد» به عنوان يک مسئله اجتماعي و عاملي اثرگذار در ارتباط با ساير آسيب هاي شايع در بين دانش آموزان اشاره داشته اند : (ياري قلي و همکاران (١٣٩٧)، ذهبيون و حسيني (١٣٩٦) ، عيسي مراد (١٣٩٥)، نظري (١٣٩٤)، رشيد (١٣٩٤)، اسدي و همکاران (١٣٩٣)، مهرابي و شيخ داراني (١٣٩٢)، نجفي و همکاران (١٣٩٢) ، زارع و اسفندياري (١٣٩٢)، شاطريان و همکاران (١٣٩٢)، عزيزي و قادري (١٣٩١)، جمالي و قرباني (١٣٨٧)، موسوي و همکاران (١٣٨٧)، شمسي ميمندي و همکاران (١٣٨٧)، حيدري (١٣٨٣)، همتي و همکاران (١٣٨٣)).
Journal of Personality and Social Psychology, 75, 1528-1558.