خلاصة:
در پی گسترش کلاسهای برخط در یکسال اخیر، بهنظر ضروری میرسد که تجربۀ زیستۀ مجازی در کلاسهای دانشگاه از زوایای مختلف و علائق معرفتی پژوهشهای جامعهشناسانه و ارتباطات پیگیری شود. در این میان، فهم تغییرات مناسبات کنش در بافتار مجازی حائز اهمیت است. در این مقاله، پژوهشگر تلاش کرده است تا با اتخاذ مبانی نظری مربوط به تحلیل روابط از منظر کنترل و قدرت در کلاس درس، طرح مسئلهای جدید و اکتشافی را با لحاظ کردن اقتضائات فضای مجازی دنبال کند. به این منظور، از روش مصاحبۀ نیمهساختاریافته (که تا رسیدن به اشباع، 30 مصاحبه را در برگرفته) استفاده شده است. سپس، نتایج تحلیل مصاحبهها در هفت محور صورتبندی شدهاند که برخی از مضامین مهم شامل موارد زیر هستند: قدرت سکوت، شکلگیری، گروههای مخفی، ناهنجاریهای نوپدید، برجسته شدن کنترل درونی، پیدایی اخلاق وضعیتی، آداب مناسکی جدید در کلاس، کنشگری علمی ناقص، توانمندیهای شخصیت مجازی، کالایی و مبادلهای شدن اعتماد و صداقت، حرکت بهسمت تسطیح شئونی از سلسلهمراتب، قدرت احساسات فانتزی، حس آزادی عمل.
Abstract: Following the expansion of Online classes in the past year (due to COVID-19), it seems necessary to inquire the virtual lived experience “on” the university classes in the various aspects and knowledge interests of sociological and communicative researches. Among issues, the interpretation of action relation changes on the virtual context is of importance. In this article, applying the theoretical basics about the analysis of the control and power relations “on” the classroom, the researcher seeks to pursue the newborn and exploratory problem considering the virtual space requirements. For the mentioned purpose, the method of the semi-structured interview has been applied, 30 interviews to reach saturation. Then, the results of the interview analysis have been articulated in seven axes, some significant themes are as follow: the power of silence, defective scientific action, abilities of the virtual personality, commodification and exchangeability of trust and honesty, beginning of the semi-flattened hierarchy, power of fantastical sense, and the sense of latitude.
ملخص الجهاز:
سپس ، نتايج تحليل مصاحبه ها در هفت محور صورت بندي شده اند که برخي از مضامين مهم شامل موارد زير هستند: قدرت سکوت ، شکل گيري، گروه هاي مخفي، ناهنجاريهاي نوپديد، برجسته شدن کنترل دروني، پيدايي اخلاق وضعيتي، آداب مناسکي جديد در کلاس ، کنشگري علمي ناقص ، توانمنديهاي شخصيت مجازي ، کالايي و مبادله اي شدن اعتماد و صداقت ، حرکت به سمت تسطيح شئوني از سلسله - مراتب ، قدرت احساسات فانتزي، حس آزادي عمل .
بنابراين ، تحليل کيفي تغييرات روابط و مناسبات قدرت در کلاس هاي مجازي ميان استاد و دانشجو موضوع نوظهوري است که اين مقاله گام اوليه اي را با رويکردي اکتشافي براي آشکارسازي برخي از ابعاد آن از منظر جامعه شناختي برميدارد و پيشنهاد ميشود ابعاد وسيع تر و عميق تر موضوع از سوي ساير پژوهشگران در پژوهش هاي آينده دنبال شود.
C. Feldman جدول ١- برخي از مهم ترين ابعاد روابط کنترل و قدرت در تعاملات کلاس مجازي هنجارها و ناهنجاريهاي جديد آداب و مقررات انضباطي و اخلاقي وضعيت هاي رفتاري و کلامي جديد ناشي از ديده صداقت و اعتماد ميان استاد-دانشجو و دانشجو- نشدن دانشجو سلسله مراتب حاکم بر روابط آزادي عمل و محدوديت ها وضعيت آشکارکردن احساسات و عواطف نظارت کلاسي منبع : مستخرج از مباني نظري همين پژوهش روش تحقيق از نظر رابرت کراوت و مالکوم برينين ١، مسئلۀ هر پژوهشي که به نحوي مرتبط با زمينۀ پيامدشناسي اينترنت (و فنآوريهاي ارتباطي و اطلاعاتي نوين ) باشد، ميتواند در چهار سطح تکنيکي، کيفي، اجتماعي و جامعوي به مطالعه و پژوهش اقدام نمايند (کراوت و همکاران ، ٢٠٠٦: ١٢-٥) که اين پژوهش در سطح اجتماعي يعني ناظر به تحليل پيامدهاي اينترنت بر کنش هاي اجتماعي و روابط اجتماعي قدرت است .