خلاصة:
عروضدانان به تفصیل دربارۀ وزنهای دوری در اشعار شاعران قدیم فارسی بحث کردهاند، اما در سرودههای شاعران جدید، مخصوصا در آثار ترانهسرایان و نوحهپردازان، به اشعاری برمیخوریم که تمامی ویژگیهای وزنهای دوری را دارند جز اینکه هر مصراع آنها نه از دو نیممصراع، بلکه از بیش از دو پارهمصراع تشکیل شدهاست. این قبیل وزنها را وزنهای دوری چندپاره نامیدیم و آنها را به دو دستۀ وزنهای مساوی و وزنهای نامساوی تقسیم کردهایم. مصراعها در این هر دو گونه وزن، بیش از دو پارۀ وزنی است، اما این پارهها در وزنهای دوری مساوی، عینا همانند هستند، درحالیکه در وزنهای نامساوی تغییراتی جزئی با هم دارند. در این مقاله تمام این قبیل وزنها را از پیکرۀ مفصل پناهی (1395 -1399) استخراج کردهایم و سپس ویژگیهای آنها را شرح دادهایم.
Cyclic meters in Persian Poetry are generally consisted of two half-lines or hemistiches, but this paper deals with cyclic meters consisting of more than two hemistiches. This paper deals with such poly-hemistich Persian meters which totally belong to contemporary poets. These meters have been introduced and analyzed based on numerous evidences taken from Panahi’s corpus (2016-2020). 1. IntroductionThis paper, based on Abolhassan Najafi (2014; 2016; 2015), dealt with a kind of cyclic meter in Persian poetry which has more than two hemistiches. Cyclic meters are generally consisted of two just half-lines or hemistiches, but this paper deals with cyclic meters consisting of more than two hemistiches. Such poly-hemistich Persian meters totally belonging to contemporary poets are analyzed here. These meters have been introduced based on numerous evidences taken from Panahi’s corpus (2016- 2020). 2. Theoretical FrameworkCyclic meters are usually defined as meters bearing just two hemistiches or half-lines, and these two half-lines are metrically and even syntactically so similar that may be changed easily.The other important metrical feature of cyclic meter is the fact that the final quantity in each half-line may be optionally light (or short), heavy (long) or super-heavy. That is, the rule applying on the final quantity of each Persian line is also applied on the final syllable of each half-line in lines with cyclic meter. 3. MethodologyIt is worth mentioning that cyclic meter is a metrical phenomenon observed in Persian quantitative poetry but not in Arabic meter. There is, however, another kind of cyclic meter in Persian which has not been considered yet in Persian metrical studies. This meter is just like the traditional cyclic one but it is consisted of more than two hemistiches. 4. Result and DiscussionEach hemistich of these lines is syntactically and metrically independent so that one can replace them with each other easily. In this paper, based on the five-volume book by Gholamreza Panahi (2016-2020), such poly-hemistich Persian meters which totally belong to contemporary poets, have been introduced and analyzed. Based on numerous evidences taken from Panahi’s corpus, these meters have been divided into two varieties:1) A major group with equal hemistiches- for example three hemistiches and each hemistich is mostaf’elon fa’ulon.2) A minor group with different hemistiches- for example three hemistiches metered as mafa’elon mafa’el, and one final hemistich metered as mafa’elon mafa. 5. Conclusions and SuggestionsCyclic meters are generally consisted of two half-lines or hemistiches, but this paper dealt with cyclic meters consisting of more than two hemistiches. In this paper, based on the five-volume book by Gholamreza Panahi (2016-2020), such Persian meters totally belonging to contemporary poets, have been introduced and analyzed. These meters have been divided into two varieties: 1) A major group with equal hemistiches; and 2) A minor group with different hemistiches. Select BibliographyAzarsina, M. 2017. Poetry? Or Music?, Tehran, Sorush. [in Persian]Dehlavi, H. 2000. The Relation between, Poetry and Vokal Music, Tehran, Mahour. [in Persian]Elwell-Sutton, 1976. The Persian Meters, Cambridge.Gharamani Moghbel, A. A. 2020. “Five Syllabic Feet in Persian and Arabic Prosody, and their Application in Persian Prosody”, In: Persian Language and Iranian Dialects, Vol. 5, N. 9, 45-65. [in Persian] Nadjafi, A. 2014. “Cyclic Meter, a problem unobserved by Traditional Prosody”, Name-je Farhnagestan, Vol. 13: N. 52, 6-18. [in Persian].Nadjafi, A. 2016. Persian Prosody (A Textbook), ed. By Omid Tabibzadeh, Tehran, Niloufar. [in Persian]Nadjafi, A. 2019. The Classification of Persian Prosody, ed. By Omid Tabibzadeh, Tehran, Niloufar. [in Persian]Panahi, G. 2016-2020. An Introduction to Quantitative Meter, Tehran, Payam, 5 Vol. [in Persian]Parhizi, A. 2001. Modern Persian Prosody, Tehran, Ghoghnus. [in Persian]
ملخص الجهاز:
وزن هاي دوري چندپاره 1 اميد طبيب زاده تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٥/٢٢ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠٢/١٨ چکيده عروض دانان به تفصيل دربارة وزن هاي دوري در اشعار شـاعران قـديم فارسـي بحـث کرده انـد، امـا در سروده هاي شاعران جديد، مخصوصا در آثار ترانه سرايان و نوحه پردازان ، بـه اشـعاري برميخـوريم کـه تمامي ويژگيهاي وزن هاي دوري را دارند جز اينکه هر مصراع آنها نه از دو نيم مصراع ، بلکه از بـيش از دو پاره مصراع تشکيل شده است .
com ١- مقدمه در اين مقاله ، ابتدا براساس آراي ابوالحسـن نجفـي (١٣٩٣؛ ١٣٩٥؛ ١٣٩٧) تعريفـي از وزن دوري در شعر فارسي به دست ميدهيم ، سپس براساس پيکرة پنج جلـدي غلامرضـا پنـاهي (١٣٩٥- ١٣٩٩) نشان ميدهيم که در شعر فارسي و خاصه در سروده هاي برخي شـاعران و ترانه سـرايان و نوحه پردازان متأخر، وزن هايي وجود دارد که بنابر معيارهاي نجفي دوري هستند امـا بيشـتر از دو پاره تشکيل شده اند.
٣- وزن هاي دوري چندپارة مساوي هر مصراع در شعر زير مرکب از سه پارة مساوي به وزن «فاعلن فاعلن فا» است : خواستم بار ديگر// در زمستان عمرم // آتشي برفروزم غافل از آنکه بايد// شمع صد آرزو را// پاي تا سر بسوزم تا نرنجد دل او// عقده را خون بنوشم // شکوه را لب بدوزم واي کان صبح روشن // از دوصد شام تاريک // تيره تر کرد روزم (عماد خراساني، در پناهي، ج ٥: ١٥٩) توجه شود که پاره ها در شعر فوق مطلقا نيم مصراع نيستند بلکه آنها را اصطلاحا پاره مصراع (hemistich) ميناميم .
آذرسينا، ١٣٩٦؛ دهلوي، ١٣٧٩) بدان بپردازند.