خلاصة:
در بازار رقابتی امروز، سازمانها به حفظ مشتریان خود طبق برنامههای وفاداری تمایل دارند. هدف نهایی آنها موفقیت در به
دست آوردن و حفظ نیت خرید مجدد مشتریان است. علاوه بر این، مشاهده شده که مشتریان وفادار کمتر علاقه به تغییر
شرکت خود دارند، به دلیل هزینه ای که این امر در پی دارد و همچنین اینگونه مشتریان از طریق بازاریابی شفاهی شرکت را به
سایر مشتریان پیشنهاد می کنند. در تحقیق حاضر، سعی بر آن بوده است که با مطالعه در زمینه عوامل مؤثر بر وفاداری
مشتریان و تمایل به خرید، موارد مهم و مشترک، استخراج شده و مورد آزمون واقع گردند تا در نتیجه بتوان عوامل اصلی
ایجاد وفاداری و تمایل به پرداخت برای برند اپل را استخراج کرده و بتوان آن را به عنوان راهنمایی جهت اقدامات شرکتهای
فعال در این زمینه به کار برد. ارائه مدلی جهت بررسی تاثیر تمرکز زمانی بر ترجیح، تمایل به پرداخت و وفاداری مشتریان با در
نظر گرفتن نقش میانجیگری خودسازگاری مشتریان برند اپل در کشور ایران بوده است. روش این تحقیق از نظر هدف
کاربردی و از حیث گردآوری دادهها پیمایشی است . ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه بوده است. بدین منظور
تعداد 325 پرسشنامه میان مشتریان محصولات اپل کشور ایران توزیع شد که از این میان تعداد 284 عدد بازگشت داده شد.
برای تجزیه و تحلیل داده ها از رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار SMART PLS استفاده شد. نتایج حاصل
از این تحقیق نشان داد که تمرکز زمانی بر گذشته و آینده بر خودسازگاری واقعی و ایدهآل تأثیر مثبت و معناداری دارد.
همچنین نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که خودسازگاری ایدهآل و واقعی بر وفاداری مشتریان و ترجیح مشتری تأثیر
مثبت و معناداری دارد . به علاوه، نتایج حاکی از این بود که وفاداری مشتریان و ترجیح مشتری بر تمایل به پرداخت تأثیر
مثبت و معناداری دارد. در این پژوهش فرضیه های تمرکز زمانی بر خودسازگاری ایدهآل و خودسازگاری واقعی و خودسازگاری
ایدهآل بر تمایل به پرداخت مورد تأیید قرار نگرفت