خلاصة:
هدف: رنج و شرایط بحرانی جزو لا ینفک زندگی انسان است و نوع مواجهه و مدیریت آن تأثیر مستقیمی بر سلامت معنوی و دیگر ابعاد سلامت انسان دارد. پژوهش حاضر به دنبال این است که در مواجهه با رنج چه تعاملِ فعالی باید با خداوند داشت؟ و رابطه هر یک از این تعاملها با سلامت معنوی چگونه است؟ مواد و روشها: برای پاسخ به سؤالات مذکور، روش کتابخانهای- استنادی و تجزیه و تحلیل به صورت تحلیل محتوایی کیفی (توصیفی- تحلیلی) به کار بسته شد. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که نوع مواجهه با شرایط بحرانی در تضعیف و تقویت سلامت معنوی نقش به سزایی دارد، افراد سالم از منظر معنوی و بالتبع روانی، اجتماعی و جسمانی، توانستهاند ضمن حفظ ارتباط و تعمیق آن، با منشأ هستی تعامل سازندهای دارند. نهایتاً مشخص شد که نوع مواجهه با رنج تحت تعاملهایی چون: صبر، استقامت توأم با طلب آمرزش، تضرّع، دعا، تلاش برای معناداری رنج، اعتقاد به کفایتِ خداوند در بحرانها، اعتقاد به وجوب امتحان تؤام با رنج، داشتن حسِ امیدواری و صدقه دادن بهترین نسخه برای برون رفت از شرایط بحرانی با حفظ و ارتقای سلامت معنوی است. نتیجهگیری: حفظ اصل ارتباط و تعمیق آن با خداوند بُعد سلامت معنوی را از آسیبهای جدی متناسب با شرایط حادِ بحرانی حفظ میکند و هر چقدر سلامت معنوی بالاتر باشد، شخص به خداوند نزدیکتر است و ابعاد جسمانی، روانی و اجتماعی در این شرایط نرمالتر است. در نهایت کاربست همه انواع تعامل سازنده، سلامت معنوی شخص مبتلا به رنج را برای وصول به حیات طیبه قرآنی تقویت میکنند و حیات طیبه همان کمالِ سلامت معنوی و سلامت کامل با حاکمیت و محوریت سلامت معنوی است.
Purpose: Suffering and critical situations are an integral part of human life and the type of dealing with it and its management, has a direct impact on spiritual health and other aspects of human health. The present study seeks to find out what active interaction one should have with God in the face of suffering. And what is the relationship between each of these interactions and spiritual health?
Materials and Methods: The present research has been done in a descriptive-analytical manner that data collection was done by documentary method and using library resources and data analysis was performed by qualitative method (interpretive and logical analysis).
Findings: Findings indicate that the type of exposure to critical situations plays an important role in weakening and strengthening spiritual health.
people who have spiritual health and, consequently, mental, social, and physical health, not only maintain their relationship with God in crises but also deepen this relationship by establishing constructive interaction with Him. Some of the most important active interactions in the face of suffering are patience, perseverance with asking for forgiveness, supplication, prayer, striving for the meaning of suffering, believing in the sufficiency of God in crises, believing in the necessity of testing with suffering, having a sense hope and give alms.
Conclusion: Maintaining the principle of relationship with God and deepening it in the light of active interaction with Him in crises is the best way to get out of critical situations by maintaining and promoting spiritual health. The use of constructive interactions strengthens the spiritual health of the suffering person to attain the “good life” (hayatan taiyibah) in the Qur'an, and the good life is the same as complete health with the rule of spiritual health.