خلاصة:
هر عارفی با توجه به مقامی که در آن قراردارد و احوالی که بر او واردمیشود، مواجید عرفانی و دریافتهای درونی ویژهای دارد، هنگامی که این دریافتها را در قالب زبان میریزد، زبان او متناسب با همان دریافتها شکلمیگیرد، که این امر، زبان آن عارف را با دیگر عارفان متفاوتمیکند و حتی زبان خود این عارف نیز در بافتهای موقعیتیِ گوناگون، متفاوت میشود. بنابراین زبان عرفانی دارای بافتهای گوناگون است که در هر بافت نشانهها کارکرد و بارِ ارزشی ویژهای دارند که با کارکرد و بارِ ارزشی همان نشانه در بافتهای دیگر متفاوت است. به همین دلیل برای بررسی دقیق و علمی زبان ادبی عرفانی باید نشانهها و کارکرد آنها را شناخت. نشانهشناسی یکی از روشهای نوین نقد ادبی است که به تحلیل نشانهها در کلیت متن میپردازد. این قلم میکوشد واژة زاهد را بهعنوان یک نشانه در زبان عرفانی عطار با استفاده از روش نشانهشناسی بررسیکند. برای این منظور ابتدا نشانه زاهد را بر روی محور جانشینی تحلیلکرده و سپس نشانههای متقابل آن را یافته و شبکۀ همتراز آن را تشکیل دادهاست و از این طریق به تفسیرهای مختلف این نشانه در بافتهای گوناگون زبان وی رسیدهاست.این پژوهش نشانمیدهد که نشانۀ زاهد در زبان عرفانی عطار در سه گفتمان متفاوت جایگرفتهاست. عطار در هر یک از این گفتمانها، رویکرد خاصی نسبت به این نشانه داشته و بارِ ارزشیِ متفاوتی به آن دادهاست که نشاندهندۀ حضور عطار در منازل گوناگون عرفانی است.
Every mystic According to officials where there is and conditions placed on him,emotions mystical and given special internal, When shed this emotions in the form of language, His language shape fits whit that emotions, Which, with other Sufi mystics different language opens And even the mystic language situation in various tissues, treated differently. So is the mystical language has various tissues, In any symptoms of tissue function and time have special value that The performance and the value of the signs is different in other tissues. To this reason for the scientific and exactly scrutiny of literary language of mysticism have them recognize symptoms and function. semiotics as one of the modern methods of literary criticism is that deals to analyze the symptoms text as a whole. The pen tries as a sign, word ascetic in mystical language of Attar using semiotics review. For this purpose, a sign of ascetic based on the analysis succession and then it was mutual semiotics and it has established a balance network and in this way to different interpretations of the signs in various tissues has his tongue. This study showed that a sign of asceticism in the mystical language of Attar is located in three different discourse. Attar in each of these conversations a special approach to the symptoms have and once it has a different value Attar's mystical appearance representing various home.
ملخص الجهاز:
تاریخ دریافت: 22/7/1397 فصلنامه علمی عرفان اسلامی تاریخ پذیرش:15/12/1397 سال هجدهم، شماره 70، زمستان 1400 تحلیل نشانهشناختی زاهد در زبان عرفانی عطار مهدی عرب جعفری محمدآبادی 1 طاهره خوشحال 2 زهره نجفی 3 چکیده هر عارفی با توجه به مقامی که در آن قراردارد و احوالی که بر او واردمیشود، مواجید عرفانی و دریافتهای درونی ویژهای دارد، هنگامی که این دریافتها را در قالب زبان میریزد، زبان او متناسب با همان دریافتها شکلمیگیرد، که این امر، زبان آن عارف را با دیگر عارفان متفاوتمیکند و حتی زبان خود این عارف نیز در بافتهای موقعیتیِ گوناگون، متفاوت میشود.
روش پژوهش این پژوهش به روش کتابخانهای است که با بررسی نشانۀ زاهد در سراسر آثار منظوم عطار نشانههای متقابل آن و همچنین نشانههای همنشین آن را یافته و بافتهای گوناگون در زبان عرفانی او را مشخصکرده و کارکردهای متفاوت این نشانه در هر کدام از بافتها را توضیحدادهاست.