خلاصة:
این مطالعه با هدف تحلیل نگرش باغداران نسبت به ایجاد تعاونی بازاریابی در شهر تاکستان انجام شد. در این پژوهش از روش تحقیقات توصیفی –پیمایشی برای جمعآوری دادهها استفاده شد. جامعة آماری، شامل کلیة باغداران انگور شهر تاکستان است. حجم نمونه با استفاده از فرمول مندنهال و همکاران محاسبه و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندی شده تصادفی نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود که شامل دو بخش مقیاسهای سنجش متغیرهای تحقیق و ویژگیهای فردی و اقتصادی باغداران بود. روایی صوری پرسشنامه توسط پنج نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری مورد تایید قرار گرفت. برای بررسی پایایی ابزار سنجش از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که ضرایب بدست آمده نشان دهنده پایایی قابل قبول مقیاسهای پرسشنامه بود. برای انجام آزمونهای آماری مقایسه میانگین و همبستگی از نرم آفزار SPSS 24 و برای مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار AMOS14 استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد در در مجموع 7/61 درصد باغداران مورد مطالعه، نگرش مساعدی نسبت به ایجاد تعاونی بازاریابی داشتند. همچنین متغیرهای دانش تعاونی، میزان انسجام و مشارکت افراد محلی، و درک موانع و مشکلات موجود دارای تاثیر مثبت و معنیدار روی نگرش باغداران نسبت به ایجاد تعاونی بازاریابی بودند. با توجه به یافتههای تحقیق ارائه برنامههای آموزشی با استفاده از رسانههای که مناسب باغداران منطقه باشد در راستای افزایش دانش و آگاهی باغداران نسبت به تعاونی و همچنین برنامههای که موجب افزایش سطح مشارکت مردم منطقه گردد میتواند زمینه ساز ایجاد تعاونی بازاریابی موفق در منطقه باشد.
This study is aimed to analyze the attitude of gardeners towards the establishment of marketing cooperatives. We used descriptive-survey technique was used to collect data. The statistical population includes all grape growers in Takestan. The sample size was calculated using the formula of Mendenhall et al and sample was selected using Randomly Stratified Sampling method. The data collection tool was a questionnaire that included two parts: scales for measuring research variables and personal and economic characteristics of gardeners. The face validity of the questionnaire was confirmed by five faculty members of Sari Agricultural Sciences and Natural Resources University. To assess the reliability, Cronbach's alpha coefficient and combined reliability were used, which showed the acceptable reliability of the questionnaire scales. For mean comparison and correlation statistic tests, SPSS 24 software was used and for estimating the structural equations model, AMOS14 software was used. The results showed that in totally, 61.7% of the selected gardeners had a positive attitude towards the establishment of marketing cooperatives. Also, the variables of cooperative knowledge, the degree of cohesion and participation of local people, and understanding the existing obstacles and problems had a positive and significant effect on gardeners' attitudes toward creating marketing cooperatives. According to the research findings, providing educational programs using media that are suitable for gardeners in the region in order to increase gardeners' knowledge and awareness of cooperatives, as well as programs that increase the level of participation of local people can pave the way for successful marketing cooperatives in the region.
ملخص الجهاز:
همچنین ، متغیرهای دانش تعاونی، میزان انسجام و مشارکت افراد محلی و درک موانع و مشکلات موجود دارای تأثیر مثبت و معنیدار روی نگرش باغداران نسبت به ایجاد تعاونی های بازاریابی بودند.
این مطالعه باهدف تعیین عوامل مؤثر بر نگرش باغداران نسبت به ایجاد و مشارکت در تعاونی های بازاریابی محصولات انگور و کشمش در تاکستان به نقش دانش و متغیرهای اجتماعی میپردازد.
بر اساس مدل مفهومی ذکرشده تحقیق برای بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر نگرش باغداران انگور نسبت به ایجاد تعاونی های بازاریابی در شهر تاکستان ، پرسشنامه ای در دو بخش طراحی گردید.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) برای گروه بندی نگرش باغداران نسبت به تعاونی های بازاریابی از روش تکنیک ISDM استفاده شده است .
تقیپور و همکاران (١٣٩٢)، مشرقی و همکاران (١٣٩١) و چاوشی میرقلعه و فلکی (١٣٩٥) نشان دادند که بین سابقه کشاورزی و نگرش باغداران نسبت به ایجاد تعاونی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
بر اساس نتایج تحلیل مدل معادلات ساختاری (جدول ١٠) سه متغیر دانش تعاونی، میزان انسجام و مشارکت افراد محلی و درک موانع و مشکلات موجود تأثیر مستقیم مثبت و معنیدار روی متغیر نگرش نسبت به ایجاد تعاونی های بازاریابی بودند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجه گیری و پیشنهادها هدف از این مطالعه تعیین عوامل مؤثر بر نگرش باغداران نسبت به ایجاد و مشارکت در تعاونی های بازاریابی با تمرکز بر نقش دانش و متغیرهای اجتماعی بود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) انسجام و مشارکت افراد محل به عنوان متغیر اجتماعی بیشترین اثر را بر نگرش باغداران نسبت به ایجاد تعاونی های بازاریابی شهر تاکستان داشته است .