خلاصة:
امروزه در روند طراحی و ساماندهی فضاهای شهری، نقش منظر صوتی و متغیرهای تأثیرگذار آن، به عنوان پتانسیلی در افزایش قابلیت افراد جهت درک عمیق و با کیفیت از محیط کالبدی، نادیده گرفته شده است. از جمله متغیر مهم تأثیرگذار بر صوت و ادراک انسان از محیط، بحث ساختار کالبدی فضا است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، دستیابی به منظر صوتی مطلوب برای عابران، از طریق بررسی روابط میان متغیرهای کالبدی-فضایی بر تجربه منظر صوتی عابران میباشد. پژوهش حاضر از روش اکتشافی-تحلیلی و روابط علی-معلولی، با تکیه بر روش تحقیق آمیخته بهره برده است و به سبب ناممکن بودن تغییر شرایط کالبدی وضع موجود و دشواری کنترل متغیرهای غیرکالبدی، از تکنیک واقعیت مجازی استفاده نموده است. با استخراج شاخصهای کالبدی مهم از چارچوب پژوهش، آزمونهای تحقیق در قالب گروههای کالبدی-فضایی طبقهبندی شدهاند و از طریق پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. سپس، ارتباط میان متغیرهای هدف پژوهش با یکدیگر از طریق آزمونهای آماری در SPSS، در کنار مقایسه نتایج با نحوه توزیع واقعی صوت، در نرمافزار Arraycalc، تحلیل شدهاند. نتایج گویای این مطلباند که بین ساختار کالبدی-فضایی با متغیرهای تجربه منظر صوتی ارتباط معنادار و منطقی وجود دارد. در واقع، بنابر میانگین نتایج رضایت خاطر از منظر صوتی آزمونها، در آرایش فضایی محدب (182.53)، کاهش ارتفاع ساختمانها (190.58)، کاهش عرض مسیر (188.1) و ایجاد گشودگی (206.36) در مسیر حرکت عابران، کیفیت تجربه منظر صوتی از مطلوبیت نسبی بالاتری برخوردار خواهد بود.
One of the main challenges in urban design is enhancing the relationship between human perception and the environment as well as improving pedestrians’ experience by focusing on their apprehension of surroundings. However, urban design mainly centers on the visual scape of surroundings and overlooks other human senses such as hearing. Specifically, the imbalance between the perception of visual and soundscape has hampered the capability of achieving a thorough perception of our surroundings. The soundscape is the result of the listener's perception of the environment which can arouse thoughts and emotions, affect the human experience, and guide users' behavior in the public space. Also, the physical structure is one of the main factors affecting the visual-auditory balance. The physical structure of the environment can affect different human senses and create different perceptions of the 3D space for individuals. Hence, this research studies the impact of different physical structures and spatial configurations on the pedestrians’ soundscape perception of urban spaces. It is hypothesized that different spatial configurations and physical structures can have specific effects on the observer's perception of sound while moving in an urban space. Also, to study the relationship between a physical structure and spatial configurations on the pedestrians’ soundscape perception, this research used tests based on different arrangements of physical structure. Therefore, a cause-and-effect analysis and exploratory field research were used. Besides, it is impractical to change the physical structures and spatial configurations in real life or control the non-physical factors. Therefore, this study employs virtual reality to probe the research hypothesis. This makes it possible to make dynamic changes to the physical-spatial variables in a semi-real context. Moreover, the physical components are prioritized and a subset of the most important components have been taken into account in our experiments. Hence, it is attempted to simulate the physical-spatial experiments as accurately as possible by considering several factors. The spatial configuration, height of buildings, route width, and the number of public spaces in a path are taken into account along with the real-life sound effects. Also, to achieve a logical review, the researchers analyzed the effects of the physical-spatial structures in nine defined simulated tests on pedestrians' soundscape perception. A questionnaire has been used to evaluate the impact of the abovementioned factors on pedestrians’ soundscape perception. Statistical analysis is conducted in SPSS software to study the mechanism and dependencies between different factors. Moreover, we simulated the distribution of sound in our experiments using the Arraycalc software. Therefore, the results show the practical understanding of comparing the distribution of sound in real conditions with the pedestrians’ soundscape perception in a three-dimensional urban space. It is observed that there is a strong correlation between the soundscape perception factors and the physical-spatial configuration of a structure. Furthermore, our experiments show that in the spiral and convex spatial configurations, reducing structure height, width, and obstacles will improve the auditory experience of pedestrians significantly.
ملخص الجهاز:
همچنین از جمله سؤالات مهم پژوهش عبارت است از: چگونه ادراک صوتی عابران در فضای عمومی از فرم کالبدی فضا تأثیر میپذیرد؟ چه نتایج کاربردی میتواند در طراحی کالبدی مبتنی بر افزایش کیفیت تجربه منظر صوتی مورد استفاده قرار گیرد؟ چگونه میتوان از تکنیک واقعیت مجازی در ارزیابی تأثیر ساختار کالبدی بر کیفیت تجربه منظر صوتی استفاده نمود؟ مبانی نظری پژوهش منظر صوتی منظر صوتی، محیط های صوتی مختلفی را توصیف میکند که نقش مهمی را در زندگی مردم ایفا کرده و میتواند احساس راحتی، خوشایندی یا اضطراب و پریشانی را در آنها ایجاد نماید )١١ ,٢٠١٣ ,ydlarzح(.
روابط میان میزان خوشایندی از منظر صوتی در آزمون های پژوهش با استفاده از آزمون یومان دویتنی نوع ارتباط آزمون ها نوع آزمون میزان معنی داری سطح اطمینان نتایج ) μ BA ( μ BB >Mann-Whitney U μ AA ٠٠٠ ٠ %٩٩ بخ خوع حویطضخ ش بدطخ ق لط خ قا زطخ ضه طی بلزط ش BB بطنعگ حل بلزط ش ١١حخش.
روابط میان میزان آرامش حاصل از منظر صوتی در آزمون های پژوهش با استفاده از آزمون یومان دویتنی نوآزعماورنتبهااط نوع آزمون داری اطمینان نتایج میزان معنی سطح ١ μ BA ٣ μ BB >Mann-Whitney U μ AA ٢٠٢٢٦ %٩٩ بخ خوع حویطضخ ش بدطخ ق لط خ قا زطخ ضه طی بلزط ش BB بطنعگ حل بلزط ش ١١حخش.
میتوان به مطالعه پژوهشگرهایی چون ,iaoش & Aletta ;٢٠١١ ,مTan & مhenز ;٢٠٠٧ ,athesonح & tansfeldز ک ٢٠١ ,مanج & Lee ;٢٠١٨ و غیره اشاره نمود.
Doctoral Thesis مaskinح Effects of urban street spatial parameters on sound .
niversity of Yorkس ,Doctoral Thesis rbanس y and Environmental Perception ofمTypo-morpholo .