خلاصة:
پیشرفتهای حمل و نقل، پیشرفتهای تکنولوژیکی و بهبود سریع فنآوری اطلاعات و ارتباطات منجر به جهانی شدن سریعتر اقتصاد جهانی شدهاست. این افزایش تجارت منجر به حرکت سریع اطلاعات و خدمات بین کشورهایی است که درک مناسبی از بخش لجستیک داشته و پایههای توسعه ی لجستیک را بنا کردهاند. علاوه بر این، کاهش موانع در تجارت جهانی و جهانی شدن، که ناشی از دیدگاه جدید در تجارت جهانی توسط بانک جهانی و دیگر سازمانهای بینالمللی است، ارزش تجارت چند جانبه را افزایش داده و سهم بیشتری از شرکتهای چند ملیتی در اقتصاد جهانی، زمینه ی حمایت از لجستیک را برای توسعه فعالیتهای بینالمللی فراهم کردهاست. هدف این تحقیق بررسی عوامل موثر برتوسعه ی صادرات در صنایع پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس با رویکرد مبتنی بر سیستم لجستیک بوده است. جامعه آماری تحقیق را کارشناسان ارشد، سرپرستان، مدیران و اعضای هیئت مدیره شرکتهای پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس که در واحدهای بازرگانی مشغول به فعالیت هستند راتشکیل داده است. 278 نفر به عنوان نمونه و به صورت تصادفی انتخاب شدهاند. ابزارگردآوری دادهها در این تحقیق پرسشنامه بوده است. فرضیههای تحقیق با استفاده از نرم افزار Smart.PLS مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد بازار صادراتی، بازاریابی بین المللی، پتانسیلهای صادراتی، چالشهای صادراتی، رقابت در بازار، عوامل سازمانی، عوامل کلان، فروش صادراتی، لجستیک صادراتی، ویژگی محصول صادراتی بر بهبود عملکرد لجستیک و توسعه ی صادرات در صنایع پتروشیمی خلیج فارس تاثیر دارد.
Advances in transportation, technological advances and the rapid improvement of information and communication technology have led to faster globalization of the global economy. This increase in trade has lead to the rapid movement of information and services between countries that have a good understanding of the logistics sector and have laid the foundations for logistics development. In addition, the reduction of barriers to global trade and globalization, resulting from a new perspective on global trade by the World Bank and other international organizations, has increased the value of multilateral trade and increased the share of multinational corporations in the global economy. Provides logistics support for the development of international activities. The purpose of this study was to investigate the factors affecting the development of exports in the Persian Gulf petrochemical industry with an approach based on the logistics system. The statistical population of the study consists of senior experts, supervisors, managers and board members of Persian Gulf Holding Petrochemical Companies operating in commercial units. 278 people were selected as a sample and randomly. The data collection tool in this study was a questionnaire. Research hypotheses were tested using Smart.PLS software. The results showed that export market, international marketing, export potentials, export challenges, market competition, organizational factors, macro factors, export sales, export logistics, export product characteristics on improving logistics performance and export development in Persian Gulf petrochemical industries It has an effect.