خلاصة:
از دیدگاه نمایندگی، افشای اطلاعات ارتباط ارزشی، عدم اطمینان درباره یک شرکت را کاهش و بر نوسانات بازده سهام تاثیر میگذارد، استفاده از تئوری نمایندگی نیز موید رابطه بین افشای اطلاعات آینده نگر مالی و نوسانات بازده سهام است. هدف این پژوهش با بررسی تاثیر شهرت شرکت و مالکیت نهادی بر رابطه بین افشای اطلاعات آیندهنگر و نوسانپذیری بازده سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. با استفاده از اطلاعات نمونه آماری شامل 114 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1391 تا 1397 و آزمون فرضیههای پژوهش با استفاده از مدل رگرسیون خطی چند متغیره و دادههای ترکیبی با استفاده از نسخه نهم نرمافزار ایویوز می-پردازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مالکیت نهادی بر رابطه بین افشای اطلاعات آیندهنگر مالی و نوسان پذیری بازده سهام تاثیر دارد. همچنین شهرت شرکت بر رابطه بین افشای اطلاعات آینده نگر و نوسان پذیری بازده سهام تاثیر معنیداری به لحاظ آماری ندارد.
From an agency perspective, disclosure of value relationship information reduces uncertainty about a company and affects stock fluctuations. The use of agency theory also confirms the relationship between disclosure of prospective financial information and stock return fluctuations. The purpose of this study is to investigate the effect of corporate reputation and institutional ownership on the relationship between future information disclosure and volatility of stock returns in companies listed on the Tehran Stock Exchange. Using statistical sample information including 114 companies listed on the Tehran Stock Exchange during the years 1391 to 1397 and testing research hypotheses using multivariate linear regression model and composite data using the ninth version of Ives software will pay. Research findings show that institutional ownership affects the relationship between disclosure of forward-looking financial information and volatility of stock returns. Also, the company's reputation does not have a statistically significant effect on the relationship between future information disclosure and stock return volatility.
ملخص الجهاز:
تاثير شهرت شرکت و مالکيت نهادي بر رابطه بين افشاي اطلاعات آينده نگر و نوسان پذيري بازده سهام دکتر علي جعفري استاديار گروه حسابداري ، واحد بناب ، دانشگاه آزاد اسلامي ، بناب ، ايران .
هدف اين پژوهش با بررسي تاثير شهرت شرکت و مالکيت نهادي بر رابطـه بـين افشـاي اطلاعـات آينـده نگـر و نوسان پذيري بازده سهام در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مي باشد.
يافته هاي پژوهش نشان ميدهد که مالکيت نهادي بر رابطه بين افشاي اطلاعات آينده نگر مالي و نوسان پذيري بازده سهام تاثير دارد.
بدين منظور با استفاده از امتياز کيفيت افشاي اعلامي توسط بورس اوراق بهادار تهران و اطلاعات مربوط به شرکت هاي برتر طبق ليست اعلامي سازمان مديريت صنعتي به بررسي تاثير مقطعي اين عوامل بر ميزان نوسان پذيري بازده سهام در سال هاي ١٣٩٢ و ١٣٩٣ پرداختند.
7 فرضيه اول : شهرت شرکت بر رابطه بين افشاي اطلاعات آينده نگر و نوسان پذيري بازده سهام تاثير دارد.
آزمون فرضيه هاي پژوهش فرضيه اول : شهرت شرکت بر رابطه بين افشاي اطلاعات آينده نگر و نوسان پذيري بازده سهام تاثير دارد.
000 نتيجه گيري و پيشنهادات فرضيه اول : شهرت شرکت بر رابطه بين افشاي اطلاعات آينده نگر و نوسان پذيري بازده سهام تاثير دارد.
٠١) است ، از اينرو مالکيت نهادي بر رابطه بين افشاي اطلاعات آينده نگر و نوسان پذيري بازده سهام تاثير معنيدار و معکوسي دارد.
Forward-looking disclosure and corporate reputation as mechanisms to reduce stock return volatility.