خلاصة:
موضوع توزیع سود بانک مرکزی پیچیده و از نظر سیاسی بحیبرانگیز است. براساس پاسخ ۵۷ بانک مرکزی در جهان به پرسشنامه بانک
مرکزی اتحادیه اروپاء این مقاله ضمن تحلیل چگونگی اثرگذاری مقررات توزیع سود بر میزان سود توزیعشده و استحکام مالی بانکهای
مرکزی, ارتباط بین توزیع سودء مقررات حسابداری و استحکام مالی را بررسی میکند. پژوهش نشان میدهد که بانکهای مرکزی قواعد
مختلفی را به منظور توزیع سود و پوشش زبان به کار میبرند. اگرچه میزان سود بیانگر عملکرد بانکهای مرکزی نیست. در بلندمدت
سودهاء اعتبار بانکهای مرکزی را تقویت نموده و به استقلال مالی آنها کمک شایانی مینمایند. حال آن که مقررات توزیع سودی که به
بانکهای مرکزی اجازه انباشت کافی ذخایر را نمیدهد. ممکن است دارای اثرات معکوس باشد.
تعامل بین قواعد توزیع سود و مقررات حسابداری نیز نقش مهمی در دستیابی بانکهای مرکزی به استحکام مالی دارند. چارچوبهای
حسابداری میتوانند از طریق نحوه رفتار با دربافتیهای تحقق نیافته و تامین وجوه احتیاطی عمومی برای پوشش ریسک» دربافتی خالص
بانک مرکزی را به صورت عملی تحت تاثیر قرار دهند. سیاستهای توزیع میتوانند قبل از محاسبه میزان سود قابل توزیع. "تغییرات در
ارزش " را در حساب جداگانهای ثبت نموده و به این ترتیب نوسانات سودهای توزیعشده را خنثی نمایند. همچنینء این پژوهش نشان
میدهد که بانکهای مرکزی با سودهای قابل توزیع کمنوسان از نسبتهای بالاتر حقوق صاحبان سهام به کل داراییها در طی زمان
برخوردارند.
در پایان» این مقاله نقش ذینفعان را در اثرگذاری بر رژیمهای توزیع سود بانکهای مرکزی بررسی نموده و با هدف تقویت استحکام مالی و
در نتیجه ارتقاء استقلال نهادی بانکهای مرکزیء مجموعهای از اصول کلی مرتبط با چارچوب توزیع سود را ارائه میدهد.
The issue of Central Bank profit distribution is both complex and often politically controversial. Based on the replies of 57 Central Banks worldwide to an ECB questionnaire, this paper analyses how profit distribution rules can affect the amounts distributed and the financial strength of Central Banks. The paper also investigates the link between profit distribution, accounting rules and financial strength. Research shows that Central Banks apply divergent rules as regards profit distribution and loss coverage. While they are not a measure of Central Bank performance, in the long run profits strengthen the credibility of Central Banks and contribute to their financial independence, whereas profit distribution rules that do not allow Central Banks to set up adequate reserves might have the opposite effect.
The interaction of profit distribution rules and accounting rules also plays an important role in Central Banks achieving financial strength. Accounting frameworks can materially influence Central Banks net results via their treatment of unrealized results and the creation of general risk provisions. Distribution policies can offset the volatility of distributed profits by recording changes in value in a separate account before calculating the amount of distributable profit. This paper also shows that Central Banks with less volatile distributable profits display higher ratios of equity to total assets over time.
Finally, the paper examines the role of stakeholders in influencing the profit distribution regimes of Central Banks, and develops a non-exhaustive set of general principles that could be considered in relation to profit distribution frameworks, with the aim of strengthening the financial, and therefore institutional, independence of Central Banks.
ملخص الجهاز:
General Reserve Fund پ ) سودهاي توزيع شده به دولت در دوره ٢٠١٣-٢٠٠٧ جدول زير، بانک هاي مرکزي را در شش دامنه ، با توجه به درصد سود توزيع شده به دولت تحليل ميکند.
اين موضوع در بيشتر موارد به علت آن است که در سال ٢٠٠٨ به دليل انتقالات سود به حساب تأمين وجوه احتياطي عمومي براي پوشش ريسک ، حداکثر سقف ذخاير مالي حفاظتي بانک مرکزي اتحاديه اروپا تحقق يافت ، بنابراين ، کل سود گزارش شده پس از اين انتقالات توزيع شد.
نسبت حقوق صاحبان سهام در بانک هاي مرکزي که مقررات حسابداري سيستم يورو را به کار ميبرند (١٠ درصد)، در نمونه مورد بررسي، حتي در مقايسه با بانک هاي مرکزي با سودهاي قابل توزيع بدون نوسان که از چارچوب هاي ديگر حسابداري نظير IFRS (٦ درصد) يا GAAP محلي (٥ درصد) استفاده ميکنند نيز در بالاترين سطح قرار دارد؛ دليل اين موضوع آن است که قواعد سيستم يورو اجازه ايجاد حساب تأمين وجوه احتياطي عمومي براي پوشش ريسک را ميدهد.
Opinion at the Request of the Belgian Minister for Finance on a Draft Law Amending the Financial Provisions of the Law of 22 February 1998 Establishing the Organic Statute of the Nationale Bank van België/Banque Nationale de Belgique (CON/2009/4).