خلاصة:
مقدمه: هدف از این مطالعه بررسی اثرات برنامه مداخلهی یادگیری اجتماعی–هیجانی بر شایستگیهای روانی–اجتماعی پیشنهادی کیسل و رضایت از مدرسهی دانش آموزان پسر پایه پنجم دبستان بود.
روش کار: برای این منظور کودکان پایه پنجم به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و در گروههای کنترل (32 نفر) و آزمایش (35 نفر) به صورت شبه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و در طی 10 جلسه مورد مداخله و آزمون قرار گرفتند. نتیجه مداخله با پرسش نامه شایستگیهای اجتماعی–هیجانی و زیر مقیاس رضایت از مدرسه از مقیاس رضایت از زندگی دانش آموزان هیوبنر مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافتهها: تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا) نشان داد که دانش آموزان در خود آگاهی و کنترل خود تفاوت معناداری داشتند، اما در مولفههای دیگر آن یعنی آگاهی اجتماعی، روابط اجتماعی و تصمیمگیری مسئولانه، این تفاوتها معنادار نبودند. همچنین بررسی رضایت از مدرسه دو گروه با تحلیل کوواریانس (آنکوا) تفاوت معناداری بین گروههای کنترل و آزمایش نشان داد.
نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که برنامه یادگیری اجتماعی–هیجانی میتواند شایستگیها و رضایت دانش آموزان را بهبود بخشد. بر این اساس مشاوران و متخصصان نظام تعلیم و تربیت باید بر مبنای این یافتهها و با توجه به اهیمت سلامت روانی دانش آموزان و رشد کلی آنان و نیز بهزیستی در مدارس، توجه خود را به این مهارتها در برنامههای درسی معطوف دارند.
Introduction: The aim of this study was to explore the effects of Social and Emotional Learning Program on elementary school kids’ five inter-related Psycho-Social Competencies suggested by CASEL and school satisfaction.
Methods: Fifth grade elementary school kids at Saqqez were chosen by cluster sampling method, based on Quasi-Experimental design and whole school approach method, as control (n = 32) and experimental (n = 35) intact groups. The psycho-social competencies were delivered over 10 sessions (45 minutes) in the classroom. Social-Emotional Questionnaire (SEQ) and Huebner’s Multidimensional Life Satisfaction Survey (MLSS) were used as pre-posttest scales to probe the results.
Results: Multivariate analysis of Covariance (MANCOVA) results showed significant differen ces in self-awareness and self-control between the control and experimental groups, but there were no significant differences in social awareness, social relationships, and responsible decision-making. Analysis of Covariance (ANCOVA) showed significant results between the groups in students’ school satisfaction.
Conclusions: This study showed that students’ Psycho-social Competencies and School Satisfaction can be improved as a result of this intervention. Based on these findings and with regard to mental health, whole child development and the students’ well-being, counselors and educators should integrate these competencies with classroom activities at schools.