خلاصة:
زمینه و اهداف: برنامه آموزش مروج سلامت در مدارس بهمنظور پیشگیری از سوءمصرف مواد، افزایش مهارتهای تحصیلی، بروز رفتارهای پرخطر و کاهش اختلالات روانی در حال اجرا است. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر، اثربخشی برنامه آموزش مروج سلامت بر استرس تحصیلی، مهارتهای زندگی و رفتارهای پرخطر در دانشآموزان بود.
روش بررسی: این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی است که از طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1396-1395 بودند، که از این جامعه تعداد 60 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخابشده و در دو گروه آزمایش (30نفر) و کنترل (30نفر) جایگزین شدند. برای جمعآوریها دادهها از پرسشنامههای استرس تحصیلی، مهارتهای زندگی و رفتارهای پرخطر استفاده شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در نرمافزار Spss تجزیهوتحلیل گردید.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد برنامه آموزش مروج سلامت بر استرس تحصیلی، مهارتهای زندگی و رفتارهای پرخطر تاثیر دارد (0/05>P). درواقع برنامه آموزش مروج سلامت باعث افزایش مهارتهای زندگی و کاهش استرس تحصیلی و رفتارهای پرخطر در دانشآموزان میشود.
نتیجهگیری: با آموزش برنامههای سلامتی در مدارس در حیطههای روانی میتوان رفتارهای پرخطر و منفی ازجمله سوء مصرف مواد، مصرف دخانیات، خشونت، استرس و اضطراب را کاهش داده و میزان رفتارهای مثبت ازجمله مهارتهای زندگی را در دانشآموزان بهبود بخشید.
Background and Aims: Promoting health education programs in schools to prevent drug abuse, increase academic skills, behaviors and decrease risk of mental disorders is running. The aim of the present study was the effect of education on health-promoting school with academic stress, life skills and risky behaviors among students.
Methods: Quasi experimental research design and pretest-posttest control group design. The study population Tabriz city high school female students in the academic year 2015-2016 sample of 60 students who were selected by multi-stage cluster sampling in two groups (n = 30) and control (n = 30) were replaced. To collect the data, academic stress, life skills and risky behaviors was used. Data obtained using analysis of covariance was analyzed using SPSS software.
Results: The results showed that health education program that promotes to effective with academic stress, life skills and risk behaviors. In fact, training health promoters to increase life skills and reduce stress and risk behaviors in students' education.
Conclusion: Therefore, health education programs in schools can reduce risk behaviors and negative and positive behaviors such as improving life skills in students.