خلاصة:
اهداف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل مؤلفههای مؤثر بر ابقاء دانشجویان در محیط یادگیری الکترونیکی است.
روش ها:این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شناسایی عوامل تأثیر گذار بر ابقاء دانشجو بر اساس پیشینه نظری و تجربی، پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی است. در تدوین این پژوهش مفاهیم و مبانی نظری مرتبط، مربوط به سال 2000 تا 2016 مورد مطالعه ی دقیق قرار گرفت و مؤلفههای های دخیل در ابقاء دانشجو استخراج شد. این مؤلفهها در قالب پنج (5) بعد مطرح شدند و بر اساس آن ها پرسشنامه ای با تعداد 56 گویه تهیه، تنظیم و برای 30 متخصص در زمینه آموزش الکترونیکی ارسال شد تا اولویت بندی مؤلفهها و شاخص ها به طور دقیق شناسایی شود. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصان تایید گردید و پایایی آن نیز به روش آلفای کرونباخ 84% به دست آمد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار v18Spss ، آزمون ناپارامتری فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها:نتایج نشان داد که به ترتیب عوامل مربوط به یادگیرنده، دوره، یاد دهنده، تکنولوژی و محیط یادگیرنده در ابقاء دانشجو مؤثر هستند.
نتیجه گیری:برای نگهداشت هر چه بیشتر دانشجو در محیط یادگیری الکترونیکی نیاز به توجه ویژه به مهارتهای مدیریتی و کامپیوتری دانشجو، عامل تعامل، حمایت سازمانی، مهارت و نگرش یاد دهنده، کیفیت تکنولوژی، کیفیت اینترنت و ایجاد محیط حمایتی داریم تا دانشجویان بیشتر بر تکمیل دوره های آموزش الکترونیک تشویق شوند.
Aims: The present study was done to identify and analyze the components affecting the students’ retention in e-learning environment.
Methods: This research is applied in terms of its purpose and is exploratory mixed method in terms of the recognition of factors affecting the retention of students on the basis of theoretical and experimental background. The concepts and related theoretical foundations were exactly examined in this study (from 2000 to 2016) and affective components were explored in students’ retention. The components were based on five aspects and a questionnaire containing fifty-six questions was prepared and sent to 30 experts in the field of e-learning to precisely prioritize the components and indices. The questionnaire validity was affirmed according to experts’ ideas and its reliability was obtained 84% through Cronbach's Alfa method. Research data were analyzed using SPSS Version 18 software and Friedman nonparametric test.
Results: The results showed that the factors related to learner,courses, tutors, technology and learner environment were prioritized respectively.
Conclusion: To maintain more students in e-learning environment, some factors are required to encourage more students to continue the electronic course: special attention to students’ management and computer skills, interaction factor, organizational support, instructor ability and attitude, technology quality, internet quality and providing supportive environment.