خلاصة:
زمینه و اهداف: بیشترخلاقیت و حتی قدرت آموزش در طراحی آن نهفته است. لذا هدف این پژوهش، بررسی تاثیر بهکارگیری استراتژی مداخلهای"تجربۀ نظارت شده و بازخورد بر تجربه"، در ارتقای مهارت عملکردی اعضای هیئت علمی در حوزۀ طراحی آموزش است.
روش بررسی: جامعۀ آماری، 158 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه بودند که از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. روش انجام پژوهش مداخلهای بود. این مداخلات در دو حیطۀ شناختی و عملکردی مهارت طراحی شد. در حیطه شناختی مهارت از استراتژی مداخلهای "تجربۀ نظارت شده" استفاده و تاثیر مداخلۀ مذکور از راه مقایسۀ پیش آزمون و پس آزمون بررسی شد. در حیطۀ عملکردی مهارت، از استراتژی مداخلهای"بازخورد بر تجربه" از راه چک لیست استفاده شد. بررسی تاثیر مداخلات صورت گرفته در این حیطه از طریق چک لیست ودر دو بعد محتوایی و ساختاری /تکنیکی صورت پذیرفت.
یافتهها: نتایج تحلیل دادهها، در حیطۀ شناختی (براساس آزمون t زوجی)، در حیطۀ عملکردی (براساس تعداد طرح درسهای استاندارد تدوین شدۀ هر استاد) و از دیدگاه فراگیران (براساس پرسشنامۀ رضایتمندی) بیانگرتاثیر بهکارگیری استراتژیهای مذکور در ارتقای مهارت در حوزۀ طراحی آموزش بود.
نتیجهگیری: اعضای هیئت علمی نیازمند بهکارگیری آموختههایشان هستند. لذا بهکارگیری استراتژی مداخلهای مذکور در دورههای مهارتی اعضای هیئت علمی توصیه میشود.
Background and Aims: Most of the creativity and even the power of training lies in its design. The aim of this study is to investigate the impact of interventional strategy, supervised experience and feedbacks on experience, to promote the faculty members' functional skills in the field of training design.
Methods: The study population consists of 158 faculty members which were chosen by using available sampling method. The research method was interventional. These interventions were designed in two fields of cognitive and functional skills. In the cognitive domain of skill, an interventional strategy of "supervised experience" was used and the effect of mentioned interventions was examined by pre-test and post-test comparing method. In the functional domain of skill, an intervention strategy "feedback on experience" was used through a checklist. The investigation of interventions impact in this area, was done through a checklist and in two structural and technical aspects.
Results: The results of the data analysis, in the cognitive domain (based on the paired T-test), in the functional domain (based on the number of standard lesson plans developed by the professors) and from the learner's point of view (based on satisfaction questionnaire), indicate the impact of applying these strategies to improve skills in the design of training.
Conclusions: Considering the fact that there is an essencial need for applying the acquired skills by academic staff, implementing interventional strategy in faculty development programs can help them to improve their applied skills in higher education.