خلاصة:
مقدمه: این تحقیق با هدف مقایسه خلاقیت دانش آموزان علاقه مند به بازی رایانهای بر حسب سبک بازی، محل بازی، سابقه بازی و میزان ساعت انجام بازی رایانهای انجام گردید.
روش کار: روش این تحقیق توصیفی، از نوع علی مقایسهای بود. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان منطقه بهارستان 2(شهرستانهای تهران) بودند که یک نمونه 372 نفری از میان آنها به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردید. برای اندازه گیری خلاقیت، پرسشنامه تورنس مورد استفاده قرار گرفت. روایی این پرسشنامه توسط محقق بررسی و پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرانباخ 74/0 بدست آمد.
یافتهها: نتایج آزمون تجزیه و تحلیل واریانس نشان داد که بین خلاقیت دانش آموزان بر حسب سبکهای بازیهای رایانهای، سابقه بازیهای رایانهای و میزان ساعت استفاده از بازیهای رایانهای در روز تفاوت معناداری وجود داشت، اما بین خلاقیت دانش آموزان بر حسب محل بازی رایانهای تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: طبق نتایج تحقیق سبک بازیهای رایانهای، میزان ساعت بازی در روز و سابقه بازی رایانهای میتواند در خلاقیت دانش آموزان تفاوت ایجاد کند.
Introduction: The purpose of this study was to compare creativity among students interested in computer games based on the style of play, the place of play, the history of the game, and the hours of playing the day.
Methods: The method of this descriptive - comparative type. The statistical population of this research was elementary school students in Baharestan 2, a sample of 372 of them selected through multi-stage cluster sampling. Torrance's questionnaire was used to measure creativity. Validity and reliability were investigated by the researcher. The validity of this questionnaire was verified by the researcher and the reliability of the questionnaire was obtained by Cronbach's alpha (0.47).
Results: There is a significant difference between students creativity based on computer game styles, computer games history and hours of computer games usage per day. But there is no significant difference between creativity learning of students according to the location of the computer game.
Conclusions: According to the results of the research, computer game styles, computer games history and hours of computer games can make a difference in the creativity of the students.