خلاصة:
مقدمه: توجه به بهره وری در دانشگاهها و متغیرهای موجود در این فرآیند میتواند در بالا بردن بهروری مدیران دانشگاهها مؤثر باشد. بنابر این هدف از اجرای این پژوهش تعیین چالشهای بهره وری مدیران دانشگاههای باز و از دور و ارائه مدل و راهبردهای اصلاحی در دانشگاههای باز و دور میباشد.
روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران دانشگاههای باز و از دور تهران در سال 1396 بود. تعداد نمونه 246 نفر و روش نمونه گیری در دسترس بود و با استفاده از lisrel، SPSS دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: عواملی چون پایین بودن سطح کیفی انجام امور، ناکارآمد بودن ساختار سازمانی، ضعف نظامهای مدیریتی، فقدان شایسته سالاری در مدیریت، فقدان اعتماد میان مدیران و کارکنان، کمبود آموزشهای مناسب و به روز در زمینه بهره وری، نداشتن چشم انداز دوربرد در مدیریت، روشن نبودن مأموریتهای سازمان، کمبود اخلاقیات کاری در کارکنان، کمرنگ شدن نظام مشارکت کارکنان در درون سازمان، از عوامل چالش در بهره وری مدیران میباشد.
نتیجهگیری: این مدل میتواند راهگشای افزایش بهره وری مدیران دانشگاههای باز و از دور را فراهم بیاورد باید سطح کیفی انجام امور، ناکارآمد بودن ساختار سازمانی، ضعف نظامهای مدیریتی، فقدان شایسته سالاری در مدیریت را در دانشگاههای باز و از دور اصلاح و عملیاتی نمود. از نتایج این پژوهش میتوان در وزارتین بهداشت و علوم، دانشگاه آزاد، دانشگاههای باز و از دور استفاده نمود.
Introduction: Attention to productivity in universities and the variables in this process can be effective in promoting the skills of university administrators. So the purpose of this study is to determine the challenges that administrators in open and distance universities encounter and then provide remedial strategies in these universities according to the findings.
Methods: This is a descriptive-correlational study. The statistical population includes all administrators of open and distance universities in Tehran in the academic year of 2017. The sample size is 246 who were selected through available sampling. The collected data were analyzed using SPSS and Lisrel software.
Results: The results of study show that there are some factors that are the causes of challenges in the productivity of managers. These factors include: the low level of job doing quality, inefficiency of organizational structures, the weakness of administrative system, the lack of meritocracy in management, the lack of trust between managers and employees, lack of proper and up-to-date training on productivity, lack of long-term vision in management, lack of clarity of missions in the organization, lack of employee’s morality, and reducing the employee’s participation system within the organization.
Conclusions: This model can provide a boost to the efficiency of open and distance university managers. This model should improve the quality level of doing things, operationalize inefficacy of organizational structure, weak management systems, lack of merit in management in open and distance universities. All distance and virtual universities, such as medical science, state, Azad, scientific-practical, and nonprofit universities can benefit the results of this study.