خلاصة:
مقدمه: دریافت آموزش یکی از حقوق بیماران و ابزاری جهت رسیدن به ارتقاء سلامتی، افزایش استقلال بیمار، بهبود مراقبت از خود، کاهش پذیرش مجدد و کاهش اضطراب است. با توجه به اینکه آموزش به بیمار از وظایف مهم پرستاران محسوب می شود و زمان زیادی بر بالین بیمار حضور دارند، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی عملکرد آموزش به بیمار پرستاران از دیدگاه بیماران در بیمارستان ولی عصر (عج)بیرجند در سال 1395انجام شد.
روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی،262 نفر از بیماران بستری در بخش های مختلف که در حال ترخیص بودند به روش نمونه گیری سهمیه ای غیرتصادفی انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه آموزش به بیمار پژوهشگر ساخته جمع آوری شد. سپس داده ها به وسیله نرم افزار آماری SPSS نسخه 19و با استفاده از روش های آماری توصیفی و تحلیلی(آزمون های تی مستقل و آنووا) تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: اکثریت بیماران مؤنث (5/64 درصد)، رده سنی 30سال و کمتر (5/27درصد) بودند. بیشتر بیماران(2/83 درصد) اظهار داشتند که در بدو ورود به بخش آموزش کامل به آنان داده شده است. 6/49 درصد بیماران در حین بستری هیچگونه آموزشی دریافت نکرده بودند. به 42 درصد بیماران در حین ترخیص آموزش نسبی داده شده بود.
نتیجهگیری: پایین بودن میزان آموزش درحین بستری و زمان ترخیص از دیدگاه بیماران، نشان دهنده عملکرد ضعیف پرستاران در این وظیفه مهم بوده، بنابراین لازم است مدیران به منظور افزایش آگاهی پرستاران در زمینه اهمیت آموزش به بیمار و چگونگی انجام بهینه فرایند آموزش به بیمار اقدامات لازم را انجام دهند.
Introduction: Education is one of the patients’ rights and a means to achieve health promotion, disease prevention, increased patient autonomy, improved self-care, reduced re-admission, and decreased anxiety. As patient education is one of the important duties of nurses and since nurses spend a lot of time at patients’ bedside, this study aimed to assess nurses’ performance in terms of patient education from patients’ standpoint in Vali-Asr Hospital of Birjand in 2016.
Methods: In this cross-sectional study, 262 patients admitted in different wards, who were being discharged, were selected through non-randomized quota sampling. Data were collected using a researcher-made patient-education questionnaire. Data were analyzed in SPSS 19 using descriptive and inferential statistical tests (ANOVA and independent T test).
Results: The majority of the patients were female (64.5%) aged 30 years and less (30.5%). Most of the patients (80.3%) stated that on arrival to ward, full education was provided for them. Also, 49.5% of the patients had not received any education during hospitalization. Moreover, 42% of the patients were delivered relative education at discharge.
Conclusions: The relatively limited education delivered during hospitalization and discharge according to the patients' perspectives is indicative of the poor performance of nurses in this important task. Therefore, managers need to take the required measures in order to increase nurses' knowledge about the importance of patient education to patients and the way to optimally do it.