خلاصة:
مقدمه: بکارگیری مدیریت دانش در سازمانهای آموزشی نیز به عنوان یک راهبرد اساسی در توانمندسازی کارکنان درجهت پیشبرد اهداف بشمار میرود. هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه مدیریت دانش و ابعاد توانمندسازی کارکنان در حوزه آموزش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1396 میباشد.
روش کار: مطالعه حاضر به روش توصیفی - پیمایشی می باشد. جامعه آماری آن 110 نفر از کارکنان حوزه آموزش دانشگاه علوم پزشکی مازندران بوده که نمونه ای 86 نفری بصورت تصادفی ساده انتخاب شده است. برای گردآوری دادهها از دو نوع پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش شرون لاوسن (2003) با 24سوال و نیز پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا با 15 سوال استفاده شده است که دارای روایی مناسبی بوده و پایایی آنها نیز به ترتیب برابر 79/0 و 83/0 بدست آمده است. روش آماری مورد استفاده در این تحقیق آزمون همبستگی اسپیرمن میباشد.
یافتهها: بین مدیریت دانش و توانمند سازی کارکنان رابطه معنادار وجود دارد(05/0>p). همچنین بین مدیریت دانش و ابعاد شایستگی، خودمختاری، تاثیرگذاری، معنی دار بودن و اعتماد نیز از نظر آماری ارتباط معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: مدیریت دانش به عنوان یک نیاز راهبردی، برای سازمانهای آموزشی مطرح بوده و تضمین کننده برتریهای بلندمدت در آنهاست. سازمانهای آموزشی برای تصرف داراییهای فکری کارکنان خود و نیز توانمندسازی آنها از آن بهره میبرند. بررسی رابطه مدیریت دانش و توانمندسازی در دانشگاه نشان میدهد هر قدر مدیریت دانش در سازمان گسترش یابد کارکنان توانمندی و شایستگی بیشتری جهت پیشبرد اهداف بدست میآورند.
Introduction: The use of knowledge management in educational organizations is also considered as an essential strategy in empowering employees to advance goals. The purpose of this study was to investigate the relationship between knowledge management and empowerment dimensions of staff in Mazandaran University of Medical Sciences in 2017.
Methods: The present study is descriptive-survey. The statistical population of this study was 110 employees of Mazandaran University of Medical Sciences. A sample of 86 people was selected randomly. To collect data, two types of standard questionnaire, knowledge management (Shoron Lawson, 2003) with 24 questions and standard questionnaire for psychological empowerment (Spritzer & Mishra) were used with 15 questions. The questionnaires have good validity and their reliability is equal to 0/79, 0/83 Has been achieved. The statistical method used in this research is Spearman correlation test.
Results: There is a significant relationship between knowledge management and employee empowerment (p
Conclusion: Knowledge management as a strategic need is educational for organizations and it guarantees long-term advantages, as well as educational organizations to seize the intellectual property of their employees and to empower them. Investigating the relationship between knowledge management and empowerment at the university shows that any amount of knowledge management in the organization will be expanded, employees will have more competence and competence to advance the goals.