خلاصة:
مقدمه: اخلاق حرفهای، همواره یکی از مهمترین اهداف نظام آموزشی بوده است. مربیان تعلیم وتربیت دریافتند که برنامه ریزی مبتنی بر شایستگی حرفهای یک روش آماده کردن فارغ التحصیلان برای یک زمینه در حال تغییر است.
روش کار: مطالعه کیفی حاضر با رویکرد گراندد تئوری در پاییز 1397 بر روی 24 نفر از متخصصین تعلیم و تربیت و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان به روش نمونه گیری هدفمند و تا اشباع دادهها و با رعایت محرمانه بودن اطلاعات و امکان ترک مطالعه درهر زمان که مایل بودند ادامه یافت، روش جمع آوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام گرفت؛ داده هابر اساس روش اشتراس وکوربین تحلیل گردیدند.
یافتهها: به طور کلی هفت طبقه اصلی و 8 طبقه فرعی ایجاد شد که در نهایت ششتم از این طبقات تحت عناوین عوامل فردی، عوامل سازمانی، عوامل اجتماعی، عوامل جهانی، عوامل علمی مؤثر بر اخلاق حرفهای استخراج شدند.
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد که درنقش عوامل مختلف در شکل گیری اخلاق حرفهای کم توجهی خاصی در بخشهای مختلف در جهت توجه عمیق به اخلاق حرفهای به عنوان یکی از ارکان اصلی رشد و تعالی راندمان کاری مشاهده میشود و لازم است مسئولین و دست اندرکاران تعلیم و تربیت به این امر مهم توجه کرده در برنامه ریزیهای آینده برای آموزش و پرورش و دانشگاهها گامهای بلندی بردارند. که این امر میبایست در خصوص دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مورد توجه ویژه قرار گیرد زیرا این دانشجویان در آیندهای نه چندان دور وارد جرگه تعلیم و تربیت میشوند و در صورتی که در حد مطلوب تربیت نشده و رشد نیافته باشند ضربات جبران ناپذیری بر نسلهای بعدی وارد خواهد شد.
Introduction: Professional ethics has always been one of the main goals of the educational system. Educational instructors found that professional-level planning is a way to prepare graduates for a changing field.
Methods: This current qualitative study was conducted with a grounded theory approach in the fall of 1397 on 24 educators and teachers of the University of Farhangian by targeted sampling and up to saturation data and observing the confidentiality of the information and the possibility of leaving the study whenever Willing to continue, the data collection method was carried out through a semi-structured interview; Huber data was analyzed based on Strauss & Corbin method.
Results: Generally, seven main categories and eight subclasses were created. Finally, six themes from these classes were extracted under the titles of individual factors, organizational factors, social factors, global factors, and scientific factors affecting professional ethics.
Conclusions: Findings of this study showed that considering different factors in the formation of professional ethics, a special attention is paid to professional ethics as one of the main pillars of the growth and excellence of work efficiency in different sectors. Education officials and educators have taken great care to highlight future plans for education and universities. This should be given special attention to the students of the University of Cultural Sciences, because these students will enter the Jirga of Education in the near future and if they are not trained and undeveloped, they will have irreparable blows on generations. Next will arrive.