خلاصة:
مقدمه: هدف تحقیق حاضرتعیین نقش سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در کیفیت زندگی مدرسه و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه 4 کرج میباشد.
روش کار: جامعه آماری مشتمل بر 14906 از دانش آموزان مدارس متوسطه بودند که با استفاده از فرمول کوکران، 370 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب گردیدند. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود و به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از سه پرسشنامه سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت واکر و همکاران (۱۹۸۷)، کیفیت زندگی مدرسه سلطانی و همکاران (1390) و پرسشنامه سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1984) استفاده شد. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS با روشهای آماری توصیفی و استنباطی (همبستگی و رگرسیون گام به گام) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت و ابعاد آن (تغذیه، ورزش، مسئولیتپذیری در مورد سلامت، مدیریت استرس حمایت بین فردی و خودشکوفایی) با کیفیت زندگی مدرسه و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه 4 کرج رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
نتیجهگیری: هر شش بعد سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت (تغذیه، ورزش، مسئولیتپذیری در مورد سلامت، مدیریت استرس حمایت بین فردی و خودشکوفایی) 81% توانایی پیش بینی کیفیت زندگی مدرسه و 86% توانایی پیش بینی سازگاری تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه 4 کرج را دارند. لذا پیشنهاد میگردد از نتایج این تحقیق برای ارتقا کیفیت زندگی مدرسه و سازگاری تحصیلی دانش آموزان استفاده شود.
Introduction: The goal of this investigation is the study of role of lifestyle raises health in the quality of school life and academic adaptation of secondary students of Karaj education from forth area.
Methods: Statistical population included 14906 secondary students of Karaj education from forth area that they used Kokaran formula and 370 people were selected. The method of sampling was random cluster. The research method is descriptive from kid of correlational. The data gathering tool is includes Three standard questionnaire lifestyle raises health questionnaire they walker and colleagues (1987), and also the quality of school life of soltanis and colleagues (1390), and then academic adaptation questionnaire Bayker and Seryak (1984) was used.
Results: The data of this research showed that there is a positive and meaningful relationship between the lifestyle raises health and its proportions like (nutrition, sport, acceptance of responsibility about health, managing stress, interpersonal support, and self actualisation) in the quality of school life and academic adaptation of secondary students from forth area of Karaj.
Conclusions: The result showed that all of these proportions; (nutrition, sport, acceptance of responsibility about health, managing stress, interpersonal support, and self-actualization) are able to predict the quality of life school 81 and academic adaptation 86 of secondary students from forth area of Karaj. Hence it is recommended that of results this research applid in promotion of the quality of life school and academic adaptation of secondary students.