خلاصة:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه باورهای خوداثربخش، اهداف پیشرفت و استراتژی های یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر براساس هدف از نوع کاربردی و براساس نحوه گردآوری داده ها تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان منطقه یک تبریز در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد1400 نفر میباشد. از جامعه مذکور تعداد 300 نفر از دانش آموزان با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب گردید. سپس پرسشنامه ی راهبردهای خودانگیخته برای یادگیری، پرسشنامه اهداف پیشرفت و پرسشنامه باورهای خوداثربخش بر روی دانش آموزان اجرا شد. همچنین برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شرکت کننده از معدل آنها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد.
یافته ها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد، بین باورهای خوداثربخش با استراتژی های یادگیری (0/446r = )، بین باورهای خوداثربخش با پیشرفت تحصیلی (0/582r = )، بین اهداف پیشرفت با استراتژی های یادگیری (0/752r = ) و بین اهداف پیشرفت با پیشرفت تحصیلی(0/389r = ) رابطه وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که باورهای خوداثربخش، اهداف پیشرفت و استراتژی های یادگیری می توانند پیشرفت تحصیلی را به طور معناداری پیش بینی نمایند (0/01>p).
نتیجه گیری: استفاده از یافته های این پژوهش می تواند در تدریس در مراکز آموزشی موثر بوده، و بهره گیری از این یافته ها می تواند در جهت رفع مشکلات تحصیلی دانش پژوهان تاثیرگذار باشد.
Introduction: The purpose of this research was to determine the relationship between self-efficacious beliefs, goals of progress and the learning strategies with academic achievement of students
Methods: This study is a descriptive correlational study based on the purpose of the applied type and based on the data collection method. The population of the study consisted of all students in the area of Tabriz in the academic year of 2017-2018 (1,400). From this society, 300 students were selected by multi-stage cluster sampling method. Then, questionnaire on spontaneous learning strategies, development goals questionnaire and self-efficacy beliefs questionnaire was applied to students. Students were also used to measure their academic achievement. To analyze the hypotheses, Pearson correlation and multiple regressions were used simultaneously.
Results: The results of correlation coefficient showed that between self-efficacy beliefs with learning strategies (r = 0.446), between self-efficacious beliefs with academic achievement (r = 0.858), between goals of progression and learning strategies (r = 0.752) and there is a relationship between progress with academic achievement (r = .389). The results also showed that self-efficacious beliefs, goals of progress and learning strategies can significantly predict academic achievement (p
Conclusions: This study has recommendations for psychologists, counselors, parents and teachers on academic achievement.