خلاصة:
مقدمه: هوش هیجانی مجموعه تواناییهایی است که قابلیت کلی فرد را در پاسخ به نیازهای محیطی و تنش تحت تاثیر قرار میدهد. با توجه به اینکه مطالعات اندکی در خصوص هوش هیجانی و رابطه ان با تنش صورت گرفته لذا این مطالعه با هدف بررسی هوش هیجانی و ارتباط آن با استرس دانشجویان پرستاری در محیط بالین صورت گرفته است.
روشها: این مطالعه توصیفی- همبستگی بر روی 350 نفراز دانشجویان پرستاری که در زمان مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی تبریز مشغول به تحصیل بودند انجام گرفت. برای جمع آوری دادهها ازمشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه هوش هیجانی Sibria shiring و پرسشنامه تنش دانشجویان پرستاری در بالین کوهن استفاده گردید. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی در نرمافزار SPSS نسخه21 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافتهها: طبق نتایج، میانگین سنی دانشجویان در محدوده 83/2 & 47/22 بود. میانگین و انحراف معیار هوش هیجانی45/9 & 73/105 و میانگین و انحراف معیار تنش دانشجویان 08/13 & 70/47 بود. ضریب همبستگی پیرسون بین هوش هیجانی و تنش در دانشجویان پرستاری ارتباط آماری معکوس و معنی داری را نشان داد (05/0> P).
نتیجهگیری: دانشجویان از سطح بالایی از هوش هیجانی برخوردار بودند و از نظر تنش نیز حد متوسطی را تجربه میکردند. همچنین بین هوش هیجانی و تنش در دانشجویان پرستاری ارتباط آماری معکوس و معنی داری وجود داشت که نشان دهنده این است که با افزایش هوش هیجانی در دانشجویان تنش در محیط بالین آنها کمتر میگردد.
ntroduction: Emotional Intelligence is a set of abilities that affects individual’s total capacity in reacting to environment’s needs and stresses. As there are few studies about emotional intelligence and its relationship with stress, so this study was conducted to evaluate the relationship between emotional intelligence and nursing students’ stress in clinical setting.
Methods: This was a descriptive-correlational study carried out on 350 nursing students who were studying in Tabriz University of Medical Sciences at the time of data collection. Demographic characteristics checklist, Emotional Intelligence Questionnaire for nursing students in clinics, and Nursing Students Stress Inventory in clinics were used for data collection. Then, data were analyzed by SPSS version 17. In descriptive statistics, descriptive indicators (frequency, percent, mean and standard deviation) were used in determining
Results: The range of students’ age was 22.47±2.83. Mean ± standard deviation of emotional intelligence was 105.73±9.45 and mean ± standard deviation of students’ tension was 47.70±13.08. There was an indirect and significant statistical relationship between emotional intelligence and tension in nursing students (p
Conclusion: Students had a high level of emotional intelligence and experienced moderate levels of stress. There was also a statistically significant relationship between emotional intelligence and stress in nursing students, which indicates that with increasing intelligence in students, stress decreases in their clinical environment.