خلاصة:
مقدمه: اضطراب و نگرانی عملکرد تحصیلی دانشآموزان نوجوان را تحت تاثیر قرار میدهد. در این راستا روشهای درمانی مختلفی از جمله ایمنسازی روانی و آموزش توجه برای کاهش اضطراب و نگرانی از سوی پژوهشگران پیشنهاد شده است. هدف پژوهش حاضر مقایسه و بررسی اثربخشی این دو روش درمانی بر نگرانی و اضطراب دانشآموزان نوجوان استعداد درخشان مراغه بود.
روشها: این پژوهش، یک مطالعۀ نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان نوجوان استعداد درخشان شهر مراغه تشکیل دادند. از جامعه مذکور تعداد 45 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در سه گروه جایگزین شدند. دو گروه درمانی، درمانهای فوق را دریافت کردند و برای گردآوری دادهها، پرسشنامههای نگرانی پنسیلوانیا (میر و همکاران، 1990) و پرسشنامهی اضطراب (بک و همکاران 1998) را تکمیل کردند. دادههای پژوهش از طریق تحلیل واریانس چند عاملی در نرم افزار SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که هر دو درمان در مقایسه با لیست انتظار، موفق به کاهش علایم دانشآموزان (0001/0p) شد. همچنین نتایج نشان داد تکنیک آموزش توجه در متغیر نگرانی بیشتر از درمان ایمنسازی موثر بود.
نتیجهگیری: به عنوان نتیجهگیری میتوان گفت، هر دو روش آموزش توجه و ایمنسازی روانی در کاهش شدت نگرانی اثر بخش بودند و تکنیک آموزش توجه میتواند به عنوان یکی از تکنیکهای موثر در کاهش نگرانی دانشآموزان در نظر گرفته شود.
Introduction: Anxiety and worry affect the academic performance of adolescent students. In this regard, various treatment methods including Mental Immunization Training and attention training have been suggested by researchers to reduce anxiety and worry. The aim of the present study was to compare and evaluate the effectiveness of these two treatments on the anxiety and worry of talented adolescent students in Maragheh city, Iran.
Methods: This research was a semi-experimental study with pre-test and post-test design and control group. The statistical population of this study consisted of all talented adolescent students in Maragheh. From the mentioned community, 45 people were selected by purposive sampling method and replaced in three groups. The two treatment groups received corresponding treatments and completed the Pen Anxiety Inventory (Mir et al., 1990) and the Anxiety Inventory (Beck et al. 1998) for data collection. Research data were analyzed by multifactorial analysis of variance in SPSS software.
Results: The results of the study showed that both treatments, compared to the waiting list, succeeded in reducing students' symptoms (p
Conclusion: As a conclusion, it can be said that both methods of attention training and Mental Immunization Training were effective in reducing the severity of anxiety, and attention training technique can be considered as one of the effective techniques in reducing students' anxiety.