خلاصة:
مقدمه: دانشجویان از ارکان مهم دانشگاهها میباشند. به همین جهت توجه به استرس و رضایت تحصیلی آنان مهم تلقی میگردد. به همین جهت مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط استرس تحصیلی و رضایت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1395 صورت گرفت.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی و توصیفی- تحلیلی بود که در آن 260نفر از دانشجویان پرستاری، مامایی و فوریت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان شرکت داشتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای استرس تحصیلی و رضایت تحصیلی بود. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری t-test دو نمونهای و ضریب همبستگی پیرسون در نرمافزار SPSS نسخه 20، تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین رضایت تحصیلی دانشجویان متوسط (06/9 ± 73/41) و میانگین استرس تحصیلی 88/24 ± 66/85 بود. هم چنین بین استرس تحصیلی و رضایت تحصیلی همبستگی معکوس (329/0-= (rوجود داشت.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه کاهش استرس تحصیلی منجر به رضایت تحصیلی میگردد لذا مراکز آموزشی به منظور افزایش کیفیت نظام آموزشی خود به این موضوع توجه داشته باشد.
Background & Aims:Students are the main pillars of universities. Therefore, attention to their stress and academic satisfaction is considered important. Therefore, the present study was conducted to investigate the relationship between academic stress and academic satisfaction among students of nursing and midwifery faculty of Rafsanjan University of Medical Sciences in 1395.
Materials & Methods: The present study was a cross-sectional and descriptive-analytic study in which 260 nursing, midwifery and medical students of Rafsanjan University of Medical Sciences participated. Research instruments included academic stressfulness and academic satisfaction questionnaires. Data were analyzed by t-test and Pearson correlation coefficient using SPSS software version 20.
Results: The average academic satisfaction of the students was 41.73 ± 9.09 and the mean of academic stress was 85.66 ± 24.88. Also, there was a reverse correlation between academic stress and academic satisfaction (r = -0.329).
Conclusion: Regarding the fact that reducing academic stress leads to academic satisfaction, educational centers should pay attention to this issue in order to improve the quality of their education system.