خلاصة:
مقدمه: برخورداری از سطوح مطلوب سلامت روان دانشجویان را قادر میسازد بنحو موثری با چالشهای متعدد دوره تحصیل در دانشگاه مقابله کنند. هدف این مطالعه تعیین و مقایسه عزت نفس و اضطراب اجتماعی دانشجویان سال اول تا چهارم پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران بود.
روشها: در این مطالعه مقطعی-تحلیلی 400 دانشجو که از دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران با روش نمونهگیری طبقهای با تخصیص متناسب انتخاب شدند، فرم اطلاعات فردی و دو پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت و اضطراب اجتماعی لیبوویتز را تکمیل کردند. اطلاعات طی یک ترم تحصیلی از نمونههای مورد پژوهش جمع آوری گردید.
نتایج: نتایج مطالعه نشان داد نمره عزت نفس کلی، فردی، اجتماعی و عزت نفس خانوادگی دانشجویان سال اول تا چهارم پرستاری تفاوت آماری معناداری ندارد. تفاوت آماری معناداری در نمره اضطراب اجتماعی کلی دانشجویان سال اول تا چهارم بدست نیامد. نمره بعد اجتناب از تعاملات اجتماعی در دانشجویان سال چهارم بطور معنی داری پایین تر از دانشجویان سال اول بود (p).
نتیجهگیری: سلامت روانی دانشجویان پرستاری از موضوعات مهم است که به توجه مسئولین سیستمهای آموزشی نیاز دارد. با اقداماتی نظیر انجام غربالگریها و شناسایی دانشجویان در معرض خطر و فراهم ساختن استراتژیهای موثر در قالب ارائه سرویسهای مشاوره به آنها و برگزاری کارگاهها با هدف ارتقاء آگاهی دانشجویان در زمینههای سلامت روان میتوان گام موثری در جهت ارتقاء و حفظ سلامت روانی این قشر مهم اجتماعی برداشت.
Introduction: Good mental health while studying in university makes students able to deal effectively with numerous stressors that they experience. The purpose of this study was to determine and compare the self-esteem and social anxiety of nursing students in grades one to four of medical universities in Tehran.
Methods: In this analytical cross-sectional study, 400 students of the medical universities in Tehran were selected, using stratified sampling with proportional allocation. They filled a demographic information form and Coopersmith Self-esteem Inventory and Liebowitz social anxiety questionnaire. Data for this study were collected during a semester.
Results: The results showed that the overall mean score of self-esteem, and personal , social, parental self-esteem in the first and fourth year students did not differ statistically. There was no statistically significant difference in the total scores of social anxiety of first- to fourth-year students. The mean score of the avoidance of social interaction dimension in fourth-year students was significantly lower than in first year students (p
Conclusion: Mental health of nursing students is an important issue needs to receive special attention from the educational systems responsibles. With early interventions such as screening and identifying individuals at risk and providing effective strategies in the form of counseling services and holding workshops in order to increase awareness and updating students information in the fields of mental health an effective step has been taken towards mental health maintenance of students as members of an important social groups.