خلاصة:
با توجه به اهمیت تغییرات شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی برای سیاستگذاران اقتصادی, هدف از انجام این پژوهش, بررسی
امکان تولید شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی اداری (۳1-۸-)) در ایران است. شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی اداری در
برگیرنده مجموعهای منتخب از ریز اقلام شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی است که مطابق تعریفء دولت (شامل دولت مرکزی
و دولت محلی) نقش مهمی در تعیین قیمت آنها دارد. تولید این شاخص از این جهت اهمیت دارد که نه تنها تغییرات روند قیمتی
اقلام اداری را بهطور مستمر پایش کرده و بهعنوان یک شاخص بهخوبی میتواند وضعیت قیمتی کالاها و خدمات اساسی را نمایش
دهد. بلکه تاثیر تحولات کالاها و خدمات اداری را بر نرخ تورم شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نشان میدهد. یافتههای این
پژوهش نشان میدهد که حدود ۲۸/۸ درصد از سبد شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی بانک مرکزی در سال پایه ۱۳۹۰-۱۰۰
مربوط به اقلام اداری بوده که این سهم در مقایسه با سهم اقلام اداری از کل سبد شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی کشورهای
اتحادیه اروپا بیشتر است؛ همچنین. بررسی تغییرات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی اداری در ایران در سالهای ۱۳۹۶-
۰ نشان میدهد که تغییرات قیمتهای اقلام اداری متناسب با قیمتهای تعادلی در بازار بوده است؛ بنابراین. در مجموع دولت
در زمینه قیمتگذاری اقلام اداری موفق عمل کرده است؛ هر چند بررسی جزئیتر اقلام نشان میدهد در برخی گروههای کالایی
همچون کالاهای سوختی دولت چندان در امر قیمتگذاری موفق نبوده است.
The Vicissitudes in Consumer Price Index for essential goods and services bear de facto significant precedence for economic policy making. In this context, one may observe that the Administrative Consumer Price Index (CPI-A) is a special feature of CPI and virtually derived from it which per se constitute the selected tally of items in CPI, that the government (including the central and / or state government) shall render a substantial role in determining their prices Sine qua non. The generation of this indicator carries its eminence to surveil persistently the changes in the price trend of administrative items as well as, to embellish the impact of upheavals in administrative prices on CPI inflationary rate, Quid pro qua. In this paper, an attempt is made to build an Administrative Consumer Price Index (CPI-A). The results prima facie indicate that, the share of administrative items in the basket of consumer price index for goods and services of the Central Bank of the Islamic Republic of Iran in the base year of (2011=100) is about 28.8 percent, which is de jure more than the share of administrative items out of the Harmonized Index of Consumer Price Index (HICP) in the European Union, Ipso facto. Besides, the analysis of Changes in CPI-A Index during the period 2011-2017 show that the adjustments in prices of administrative items are proportional to the variations of market equilibrium prices, pro rata. Hence, we may construe that the government has been prosperous in the pricing of administrative items Afortiori. Although a fastidious postulation of this index can stipulate that in certain commodity groups i.e fuel, the government has not been auspicious in prising, Sui generis.
ملخص الجهاز:
اقلام اداري به تفکيک کاملا اداري و عمدتا اداري براي کشورهاي منتخب عضو اتحاديه اروپا در سال ٢٠١٧ نام کشور نوع (رجوع شود به تصویر صفحه) مأخذ: Eurostat در نمودار ٢، ضرايب اهميت اقـلام اداري اتحاديـه اروپـا بـه تفکيـک گـروه هـاي کـالا و خـدمت استخراج و ارائه شده است .
اقلام اداري به تفکيک کالا و خدمت براي کشورهاي عضو اتحاديه اروپا در سال ٢٠١٧ (رجوع شود به تصویر صفحه) مأخذ: Eurostat مقايسه نرخ تورم نقطه به نقطه اقلام اداري و غيراداري در منطقه يـورو از سـال ٢٠٠٢ تـا سـال ٢٠١٨ نشان ميدهد که در بيشتر دوره هاي زماني نرخ تورم شاخص بهاي اقلام اداري در سطحي بالاتر از نرخ تورم شاخص بهاي اقلام غيراداري بوده ، به طوري که ميانگين نرخ تورم شاخص بهاي اقلام اداري برابر با ٢/٢ درصد و ميانگين نرخ تورم شاخص بهاي اقلام غيراداري برابر ١/٦ درصد در طول بازه زماني مورد بررسي بوده است (نمودار ٣).
ضرايب اهميت گروه هاي چهارگانه در شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي (درصد) (رجوع شود به تصویر صفحه) مأخذ: محاسبات اين پژوهش .
سهم گروه هاي چهارگانه از ضرايب اهميت شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي به تفکيک کالا و (رجوع شود به تصویر صفحه) مأخذ: محاسبات اين پژوهش .
ضرايب اهميت گروه هاي چهارگانه به تفکيک کالا و خدمت در شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي (درصد) (رجوع شود به تصویر صفحه) مأخذ: محاسبات اين پژوهش .
Dexter, Albert, Levi, Maurice and Nault, Barrie.