خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش رهبری مخرّب در فرسودگی شغلی با میانجیگری عدالت سازمانی و اهمالکاری بود. جامعه پژوهش کلیه معلّمان ابتدایی ناحیه 3 شهر شیراز به تعداد 2000 نفر بودند که از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول مورگان نمونهای به حجم 322 نفر انتخاب شد. روش پژوهش کمّی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری بود. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای رهبری مخرّب لو و همکاران (2012)، عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993)، اهمالکاری صفارینیا و امیرخانی رازلیقی (1390) و فرسودگی شغلی مسلش (1981) و برای تحلیل دادهها از تکنیکهای توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر تاییدی) با استفاده از نرم افزارهای Spss و Lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد که: رهبری مخرّب رابطه مستقیم، مثبت و معنادار با فرسودگی شغلی و اهمالکاری معلّمان و همچنین رابطه مستقیم، منفی و معنادار با عدالت سازمانی در سطح 05/0 دارد؛ عدالت سازمانی رابطه مستقیم، منفی و معنادار با فرسودگی شغلی و اهمالکاری معلّمان در سطح 05/0 دارد؛ اهمالکاری معلّمان رابطه مستقیم، مثبت و معنادار با فرسودگی شغلی در سطح 05/0 دارد؛ رهبری مخرّب بواسطه عدالتسازمانی و اهمالکاری رابطه غیرمستقیم و معنادار در سطح 05/0 با فرسودگی شغلی دارد؛ عدالت سازمانی بواسطه اهمالکاری رابطه غیرمستقیم و معنادار در سطح 05/0 با فرسودگی شغلی دارد.
The aim of this study was to investigate the role of destructive leadership in burnout mediated by organizational justice and procrastination. The study population was all primary school teachers in District 3 of Shiraz, 2000, from which a sample of 322 people was selected by simple random sampling method based on Morgan table. The research method was quantitative, descriptive and correlational studies and structural equation modeling. To collect data from the Destructive Leadership Questionnaire of Lou et al. (2012), Nihoff and Morman Organizational Justice (1993), Saffarinia and Amirkhani Razligi (1390) and Maslash burnout (1981) and to analyze the data. Descriptive (frequency, mean and standard deviation) and inferential techniques (confirmatory factor analysis and confirmatory path analysis) were used using Spss and Lisrel software. The results showed that: the destructive leadership variable has a direct, positive and significant relationship with burnout and Procrastination of teachers and also a direct, negative and significant relationship with organizational justice at the level of 0.05; Organizational justice has a direct, negative and significant relationship with burnout and Procrastination of teachers at the level of 0.05; Teacher procrastination has a direct, positive and significant relationship with burnout at the level of 0.05; Destructive leadership due to organizational justice and procrastination has an indirect and significant relationship at the level of 0.05 with burnout; Organizational justice due to procrastination has an indirect and significant relationship at the level of 0.05 with burnout.