خلاصة:
Aims: It is essential to empower and improve women's awareness of sexual health. In Iran, the specific needs of women in marriage do not meet due to cultural traits. The purpose of this study was to identify and analyze the sexual health education needs of newly married women, to extract their opinions, and enhance understanding.
Participants & Methods: This qualitative study was carried out by purposive sampling in Qom city, 2019. In-depth interviews were conducted with 22 married women. All interviews were recorded and typed. Data were analyzed using conventional content and was managed and organized using MAXQDA10 software.
Findings: Educational needs were explained in 4 categories, 12 subcategories, and 28 codes. Extraction of study codes led to the emergence of educational needs of married women in four main categories, including psychological needs, individual and family needs, and recognition of marital factors as well as social and environmental needs. Furthermore, each main category included several subcategories, which were explained using some of the participants' opinions.
Conclusion: The results indicated that married women need to receive specialized knowledge and skills in psychological, individual and family, marital factors, as well as social and environmental terms. Currently, the premarital education programs do not address many of these needs, especially sex education. Thus, the results of this study are useful for those in charge of educating couples in planning and implementing education programs based on needs in the pre and post-marriage period and improving the quality of education.
هدف: توانمندسازی و ارتقا اگاهی زنان در زمینه سلامت جنسی یک ضرورت است. با توجه به ویژگی‍های فرهنگی درکشور ما که موجب عدم بروز نیازهای دقیق زنان در امر زناشویی می شود، این مطالعه با هدف شناسایی و واکاوی نیازهای اموزشی سلامت جنسی زنان تازه ازدواج کرده و درک عمیق و استخراج نظرات انان انجام گرفت.
شرکت کنندگان و روش کار: این مطالعه کیفی با نمونه‍گیری به روش هدفمند در سال 1398در شهر قم با مشارکت22 نفر خانم متاهل به صورت مصاحبه عمیق فردی انجام شد. تمام مصاحبه‍ها ضبط و تایپ گردید. داده‍ها با استفاده از روش تحلیل محتوای قراردادی و نرم افزار MAXQDA.10مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‍ ها: نیازهای اموزشی در 4 طبقه، ‍12 زیر طبقه و ‍28 کد تبیین شد. استخراج کدهای مطالعه منجر به پدیدار‍شدن نیاز‍های اموزشی زنان متاهل در چهار طبقه اصلی شامل نیازهای روان‍شناختی‍، نیازهای فردی و خانوادگی‍–‍ شناخت عوامل زناشویی و نیازهای اجتماعی و محیطی شد. هر طبقه اصلی نیز مشتمل برچند طبقه فرعی بود که با جملاتی‍ از مشارکت‍کنندگان در پژوهش، توضیح داده شد.
نتیجه‍ گیری: نتایج نشان داد که خانم های متاهل نیازمند دریافت اگاهی و مهارتهای ویژه در ابعاد روانشناختی، فردی و خانوادگی، عوامل زناشویی، اجتماعی و محیطی می باشند که در برنامه‍های کنونی اموزش های پیش از ازدواج بسیاری از این نیازها خصوصا اموزش جنسی به صورت کامل تامین نمی‍گردد. بنابراین نتایج این بررسی می‍تواند به متولیان امر اموزش زوجین در برنامه‍‍‍‍ریزی و اجرای برنامه‍‍های اموزشی مبتنی بر نیاز در دوره قبل و بعد از ازدواج و ارتقا کیفیت اموزش یاری دهد.‍