خلاصة:
هدف مقالۀ حاضر بررسی تأثیر آشنایی فرهنگی و زبانی با یک متن و نقش آن در درکِ خواندن، درک شنیدن و مدت زمان خواندن آن متن است. الگوی نظری مورداستفاده در این بررسی الگوی طرحواره است که به دانش پیشینِ فرد از جهان اشاره دارد. این الگو ابتدا توسط کانت مطرح شد، اما این بارتلت بود که آن را رشد داد و بهکار گرفت. بنابر این مفهوم، پردازش متن بهواسطۀ دانشِ پیشینِ انباشتشده در ذهنِ خواننده/شنونده (الگوهای ذهنی) تسهیل میشود. برای بررسی این موضوع، سه متن از کتاب ریدینگ آیلتس مربوط به سال 2021 از بخش تاریخ بیشهزار در بریتانیا در اختیار سه گروه (کنترل، آشنا با طرحوارۀ زبانی و آشنا با طرحوارۀ فرهنگی، هر گروه 30 نفر و درمجموع 90 نفر) قرار گرفت. گروه کنترل هیچ آشنایی با طرحوارههای زبانی و فرهنگیِ متن نداشت. گروه دوم با طرحوارههای زبانی متن و گروه سوم با طرحوارههای فرهنگیِ متن آشنایی داشتند. به منظور بررسی نقش طرحوارهها بر فرایند فهم خواندن، فهم شنیدن و مدت زمان خواندن و نیز مقایسۀ تفاوت این سه گروه با هم، سه آزمون روی این سه گروه انجام شد. نتایج حاکی از آن است که گروه کنترل در هر سه آزمون نمرات پایینتری نسبتبه دو گروه دیگر به دست آورد. نتایج گروه آشنا با طرحوارۀ زبانی هم بهتر از گروه آشنا با طرحوارۀ فرهنگیِ متن بود.
هدف مقاله حاضر بررسی تاثیر اشنایی فرهنگی و زبانی با یک متن و نقش ان در درک خواندن، درک شنیدن و مدت زمان خواندن ان متن است. الگوی نظری مورداستفاده در این بررسی الگوی طرحواره است که به دانش پیشین فرد از جهان اشاره دارد. این الگو ابتدا توسط کانت مطرح شد اما این بارتلت بود که ان را رشد داد و به کار گرفت. بنا بر این مفهوم، پردازش متن بهواسطه دانش پیشین انباشتشده در ذهن خواننده/شنونده (الگوهای ذهنی) تسهیل میشود. برای بررسی این موضوع، سه متن از کتاب ریدینگ ایلتس مربوط به سال 2021 از بخش تاریخ بیشهزار در بریتانیا در اختیار سه گروه (کنترل، اشنا با طرحواره زبانی و اشنا با طرحواره فرهنگی، هر گروه 30 نفر و در مجموع 90 نفر) قرار گرفت. گروه کنترل، هیچ اشنایی با طرحوارههای زبانی و فرهنگی متن نداشت. گروه دوم با طرحوارههای زبانی متن و گروه سوم با طرحوارههای فرهنگی متن اشنایی داشتند. سه ازمون روی این سه گروه انجام شد تا نقش طرحوارهها را بر فرایند فهم خواندن، فهم شنیدن و مدت زمان خواندن بررسی کند و تفاوت این سه گروه را با هم بسنجد. نتایج حاکی از ان است که گروه کنترل در هر سه ازمون نمرات پایینتری نسبت به دو گروه دیگر به دست اورد. نتایج گروه اشنا با طرحواره زبانی هم بهتر از گروه اشنا با طرحواره فرهنگی متن بود.
ملخص الجهاز:
گروه دوم با طـرح واره هـاي زبـاني مـتن و گـروه سوم با طرح واره هاي فرهنگي متن آشنايي داشتند.
To do this, three texts of the 2021 IELTS READING RECENT ACTUAL TESTS book from the section of The history of woodland in Britain were given to three groups (control group, the group with any familiarity linguistic schemata of the texts, and the group familiar with cultural schemata of the texts), each comprised of 30 people.
بـه عبـارتي، فراينـد خوانـدن متضـمن تعامـل ژانـر، سـاختار صـوري، و موضـوع مـتن اسـت کـه تمـام ايـن هـا طرح واره ها را فعال ميسازند و براي خواننده امکان فهم متن را فراهم ميآورند.
طرح واره هاي زباني و فرهنگي چه تأثيري بر مدت زمان خواندن متن دارند؟ روش مشارکت کنندگان درمجموع ، ٩٠ دانش آموز بين ١٥ تا ١٨ سال از آموزشگاه زبـان شـکوه قائمشـهر بـراي ايـن مقاله برگزيده شدند.
گـروه دوم بـا طـرح واره هـاي زبـاني و گروه سوم با طرح واره هاي فرهنگي متن موردنظر آشنايي داشتند.
باتوجه به اين نتايج ، ميتوان گفت که آشنايي با طرح واره هاي زبـاني مـتن بيش از آشنايي فرهنگي بر فهم متن تأثير دارد.
Foreign Language Teaching and Research Press.
Remembering: A study in experimental and social psychology, Cambridge: Cambridge University Press, http://www.
Building a comprehensive theory of adult foreign language reading: A variety of variables and research methods.
), Interactive Approaches to Second Language Reading (Cambridge Applied Linguistics, pp.