خلاصة:
بر خلاف تصور پیشینیان درباره تمثیل و تلقی ِعدم اعتبار آن به لحاظ منطقی، تمثیل از جایگاه ویژهای در علم و بسط نظریات علمی برخوردار است. این مقاله، تحلیلی است بر نقش تمثیلها به عنوان مهمترین عامل کشفِ الگوهای علمی بر مبنای مطالعات نظریِ فیلسوفان و نتایج تجربیِ علوم شناختی. الگو علمی سیستم هدفمندی است که یک بخش یا حوزهای منتخب از یک نظریه را تفسیر میکند. بیشتر الگوها بر مبنای تمثیل پدید میآیند؛ یعنی با بهکارگیری تمثیل، بینشهای جدید و راهحلهای احتمالی برای حل مسائل مربوط به الگوسازی ایجاد میشود. بنابراین پیشرفت و توسعه الگوهای علمی و به تبع آن نظریات علمی در گرو کاربست تمثیل است؛ زیرا دانشمندان در محدوده ذهن خود برای کشف الگوها از انواع تمثیل استفاده میکنند. کاربست تمثیل در الگوها و توسعه نظریات علمی را از چند نظر میتوان تحلیل و بررسی کرد: نخست، مرتبطسازی نظریات و قوانین مشاهدهشده؛ زیرا دانشمندان برای غلبه بر شکاف بین نظریه و مشاهدات نیاز به تمثیل دارند. دوم، قدرت پیشبینی در نظریات علمی است که بدون تمثیل مادی نمیتوان مبنایی خردپسند برای پیشبینی فراهم کرد. سوم، نقشآفرینی تمثیلهای ریاضیاتی در الگوسازیِ علمی است که بیانگر تأثیر مستقیم این تمثیلها بر الگو پدیده های خود است. چهارم، نقش تمثیلها در مقام کشف و توجیه به منظور فهم درست جایگاه تمثیل در الگوها و گسترش نظریات در علم.
This article contains the analysis of the analogies as the essential
factors in discovering the scientific patterns based on the available
philosophic theories and the results of cognitive sciences. A scientific
pattern is a purposive system capable of describing a section or a part of
a given theory. Most patterns evolve around Analogy; that is, by adopting
analogy, new predictions and potential solutions regarding patternistic
measures become evident. Advances made in this context are subject to
analogy, an issue that not many scientists are concerned within their
thoughts.
This issue must be analyzed at its utmost by;
1) adapting the already observed orders and regulations because
scientists need Analogy to fill the gap between theory and observations,
2) adopting concrete Analogy in predicting scientific theories without
which no rational would support the suggested prediction,
3) mathematical Analogy in scientific patternistic approaches indicate
its direct effect on the phenomena thereof and
4) its stance in discovery and justification for accurate comprehension
of advances made in scientific realm is inevitable. The analogy with its
specific stance can determine the scientific pattern configuration because
analogies contribution is fundamental that it is sometimes claimed that
they are patterns on their own. Addressing the discussion in the context is
science is of high essence. First, some of the recognized analogies exhibit
that in the process of science, there exist some analogic applications like
scientific pattern configuration and insights discovery, connecting the
non-related fields, inspiring technological applications, actualizing
sudden predictions to enhance rationality and prosper and expand the
theories; next, by analyzing analogies the primary difference between the
material and apparent analogies the consent among the philosophers and
the features and relations among a source range and a distance range can
be determined and third, analogies and the basis of a pattern, that is, they
lead to their perception and expansion (e.g., the gravitational and
electrostatic forces ), next to attending are to make a connection between
different determines.
Though the issue of Analogy usually is addressed in a patterning
context, we should ask ourselves: What is understood by studying
analogy regarding patterns? What can possibly be attained? The objective
here is to analyze the scientific patterns by focusing on their innate
contributions by assessing the essence of analogy in pattern construction.
To begin with, the analogy stance in the pioneer scientists' perception in
this field will be defined, followed by the connections between analogy
and scientific patterns according to the latest findings in cognitive
science scientists of this field regarding structure-mapping approach by
resorting to different concrete examples. The strength and weakness of
this standpoint in the view of the philosophers and scientists will be
answered and criticized.
ملخص الجهاز:
کاربست تمثيل در الگوها و توسعه نظريات علمي را از چند نظر ميتوان تحليل و بررسي کرد: نخست ، مرتبط سازي نظريات و قوانين مشاهده شده ؛ زيرا دانشمندان براي غلبه بر شکاف بين نظريه و مشاهدات نياز به تمثيل دارند.
تمثيل ها دستورالعمل هايي براي ساخت و توسعه نظريه هاي علمي ارائه ميدهند و ارتباط نزديکي با الگوسازي علمي (Scientific Modeling) دارند که يکي از مفاهيم اساسيِ فلسفه علم و معرفت شناسيِ معاصر است .
با توجه به اينکه موضوع تمثيل نيز غالباً در زمينه الگوسازي مطرح ميشود، بايد از خود بپرسيم که مطالعه تمثيل چه چيزي را ميتواند در مورد الگوها به ما بگويد؟ بينشي که ممکن است به آن دست پيدا کنيم ، چيست ؟ هدف اين نوشتار، بررسي و تحليل الگوهاي علمي با درنظرگرفتن نقش تمثيل در آنهاست ؛ با اين فرض که به کارگيريِ تمثيل در ساختمان الگوها نقش مهمي دارد.
سپس ارتباط بين تمثيل و الگوهاي عملي را با نظر به آخرين يافته هاي علوم شناختي و ديدگاه دانشمندان اين حوزه درباره رويکرد نگاشت ساختاري (Structure-Mapping Approach) را بيان ميکنيم و به مثال هاي مختلفي از کاربرد تمثيل در علم اشاره ميکنيم .
نکته قابل توجه در تمثيل هاي طبيعي اين است که يک کاربرد فنيِ طراحي شده از طبيعت متعاقباً دوباره به عنوان يک تمثيل براي بيان فرايندهاي موجود در طبيعت مورد استفاده قرار ميگيرد.
٢. قدرت پيش بيني که شرط اصلي نظريه هاي علمي است بدون وجود تمثيل نميتوان مبنايي براي اين شرط فراهم کرد.