خلاصة:
در میان آثار ادبی کودکانه، گاه اندیشههای عرفانی چنان فشرده و زیبا در قالب داستان به مخاطب ارائه میشوند که نهتنها لذت خواندن اثر را فزونی میبخشند، بلکه سبب جاودانگی اثر ادبی میشوند. در این داستانها، مفاهیم شهودی با بیانی ساده برای کودکان نوشته میشوند. اگر بخواهیم برای مخاطب کودک، از میان داستانهای کودکانه، داستانهای عرفانی را انتخاب کنیم یا اگر بخواهیم از دیدگاه یک پژوهشگر چنین داستانهایی را برگزینیمآیا میتوان تعریفی کلی از ادبیات عرفانی ویژۀ کودکان ارائه کرد که داستان عرفانی ذیل آن بگنجد؟ مبنای نظری این پژوهش در بررسی داستانهای عرفانی کودکانه، طبقهبندی هاشمینژاد از داستانهای عرفانی بزرگسالان (تنها پژوهش موجود در این زمینه) است. افزون بر آن، در تحلیل سه اثر داستانی، از اهمیت تخیل فلسفی در داستانهای کودکانه یاد شده است تا بتوان از این راه به تخیل عرفانی کودکان و پرورش آن نقبی زد. در این بررسی، که به روش توصیفی ـ تحلیلی و با شیوۀ قیاسی انجام شده است، ابتدا دربارۀ چیستی و چگونگی عرفان کودکانه بهاختصار بحث شده، در پی آن تعریفی با پنج مؤلفه برای ادبیات عرفانی کودک ارائه شده و سرانجام، در تطبیق با ویژگیهای قصههای عرفانی بزرگسالان، ویژگیهایی برای داستان عرفانی کودک تعیین شده است.
In children's literary works, mystical thoughts are at times presented to the audience in such a compact and attractive manner in the form of a story, which not only increase the pleasure of reading the work, but also immortalize the literary work. In these stories, intuitive concepts are written in simple language for children. If we want to choose mystical stories for children, from among children stories, or if we want to choose such stories from the perspective of a researcher, what features can be considered for children mystical stories? Is it possible to provide a general definition of mystical literature specific for children including mystical stories? The theoretical framework of this research for studying children's mystical stories is Hasheminejad's classification of adult mystical stories (the only research available in this field). In addition, in the analysis of the three fictional works, the theory provided by Matthews in Philosophy for Children program, which highlights the importance of children's stories in philosophical imagination, is also partially included. This may aid to find a way to the mystical imagination of children and its cultivation. In the present study, conducted through a descriptive-analytical approach and deductive method, first, the what and how of childlike mysticism is briefly discussed; then, a five-component definition of children's mystical literature is provided; and last, in accordance with the features of adult mystical stories, features set for children mystical stories are presented.
ملخص الجهاز:
اين بررسي ، که به روش توصيفي ـ تحليلي و با شيوة قياسي انجام شده است ، ابتـدا دربارة چيـستي و چگـونگي عرفـان کودکانـه بـه اختـصار بحـث شـده ، در پـي آن تعريفي با پنج مؤلفه براي ادبيات عرفاني کودک ارائه شده و سرانجام ، در تطبيق با ويژگي هاي قـصه هـاي عرفـاني بزرگـسالان ، ويژگـي هـايي بـراي داسـتان عرفـاني کودک تعيين شده است .
از وقتي ليپمن ١ اشاره کرد که کودکان مي توانند ضمن آموختن از بزرگسالان مستقل فکر کنند (ليپمن ، ١٣٨٣ به نقل از مکتبي فـرد، ١٣٩٤)، بـه فلـسفه ورزي بـا کودکـان توجه جدي شد و فلسفيدن بـا کـودک بـه ادبيـات کودکـان هـم راه يافـت و بيـشتر بـه آن پرداخته شد، اما حتي از عمر پرداختن به فلسفه براي کودکان و مباحـث فلـسفي در ادبيـات فصلنامة علمي ادبيات عرفاني ، سال ١٣، شماره ٢٦، پاييز ١٤٠٠ / ٥٧ کودک بيش از چند سال نمي گذرد و برهمين اساس به پژوهش هاي نظري در زمينة ادبيـات عرفاني در آثار کودکان به طور مستقل در دنيا چندان سخن به ميان نيامده است .
احمـدي (١٣٨٢) بـه شيوه اي شهودي به تفسير داستان هانسل و گرتل از برادران گريم پرداخته و شخـصيت هـا و فصلنامة علمي ادبيات عرفاني ، سال ١٣، شماره ٢٦، پاييز ١٤٠٠ / ٥٩ روايت داستاني را با آموزه هاي قرآن کريم و مثنوي جلال الدين مولوي تحليل کرده اسـت .