خلاصة:
رونالد ویکتور کورتنی بادلی (1892-1970)، اسلامشناس انگلیسی در کتاب رسول: زندگانی محمد، براساس نظریه تکامل اجتماعی و تأثیرپذیری پیامبر6 از محیط عربستان به بررسی زندگی آن حضرت پرداخته است. او برای درک شرایط زندگی حضرت محمد6، شخصاً زندگی با اعراب را تجربه کرد. مقاله حاضر با رویکرد توصیفی-تحلیلی، به دنبال پاسخ به این سؤال است که توجه به رویکرد شرایط زیستمحیطی عربستان چه تأثیری بر دیدگاه بادلی نسبت به پیامبر6 داشت؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که ترسیم چهره آن حضرت در قالب شرایط زیستمحیطی عربستان، سبب شد تا بادلی، انگاره متعادلتری نسبت به آن حضرت ارائه دهد. اگرچه دیدگاههایش گاه تأیید همان انگارههای خصمانه قرون وسطی بود، با این حال لحنش توهینآمیز نبود. بادلی برخی خصلتهای پیامبر6 را مطابق زندگی اعراب تفسیر میکرد. او همچنین با انتقاد جدی از برخی دیدگاههای پیشینیان، بر صفتهای نیکوی ایشان مانند سادهزیستی تأکید میکرد.
Ronald Victor Courtenay Bodley (1892-1970), the English Islamic studies scholar, has studied the life of the Prophet (PBUH) based on the social evolution theory and the environmental effects of Saudi Arabia on the prophet in the book of The Messenger: the life of Mohammad. He experienced living with the Arabs to understand the living conditions of the Prophet Muhammad (PBUH). This paper by using the descriptive-analytical method seeks to answer this question that what effect considering the Saudi Arabia environmental conditions approach had on Bodley’s view of the prophet? Findings of the research indicate that perceiving the prophet in the context of Saudi Arabia environmental conditions caused Bodley to present a more balanced perspective of the Prophet (PBUH). Although his views sometimes confirmed the same hostile middle ages’ perspectives, his tone wasn’t offensive. Bodley interpreted some of the prophet’s characteristics similar to the Arabs’ life. He also severely criticized the former views and emphasized the good attributes of the prophet, such as simple living.
ملخص الجهاز:
فصل نامه علميپژوهش نامۀتاريخ اسلام سـال دهم ،شماره چهلم ،زمستان ١٣٩٩ مقاله پژوهشي،صفحات ٥-٢٨ رويکرد بادلي در معرفي پيامبر اسلام 1 راضيه سيروسي مرتضي مزگينژاد 2 چکيده رونالد ويکتور کورتني بادلي (١٨٩٢-١٩٧٠)، اسلام شـناس انگليسـي در کتـاب رسـول : زندگاني محمد، براساس نظريه تکامل اجتماعي و تأثيرپـذيري پيـامبر از محـيط عربستان به بررسي زندگي آن حضرت پرداختـه اسـت .
مقالـه حاضـر بـا رويکـرد توصيفي-تحليلي، به دنبال پاسخ به ايـن سـؤال اسـت کـه توجـه بـه رويکـرد شـرايط زيست محيطي عربستان چه تأثيري بر ديدگاه بـادلي نسـبت بـه پيـامبر داشـت ؟ يافته هاي پـژوهش نشـان مـي دهـد کـه ترسـيم چهـره آن حضـرت در قالـب شـرايط زيست محيطي عربستان ، سبب شد تا بادلي، انگاره متعادل تـري نسـبت بـه آن حضـرت ارائه دهد.
متيـو ديموک ١پس ازبررسيتصويرپيامبراسلام دراوايل دوره مدرن انگليس ،به اين نتيجـه رسيدکه بيش ازدويست وپنجاه سال ،ازاواخرقرن پانزدهم تـااوايـل قـرن هجـدهم ، انگاره يکسانيازپيامبر درانگليس ارائه شده است (١٠ ,Dimmock).
گرچه بادليدرکتاب خـودبـه صـراحت از هردرسخنيبه ميان نياورده ،وليتحت تأثيرعقيده تکامل اجتماعيکه درآن زمان ،بـه يکيازديدگاه هايمسلط تبديل شده بود،نگاه معتدل تريرابه پيامبراسلام بيان کرد.
وي،دراين مقدمه اظهارداشته اسـت :«تـاريخ ايـن گونـه نشان داده است که انسان هادرطول قرن هاکميتغييرکرده اند،آنهـاهمـان نمونـه هـاي نخستين هستند»(٣ ,bodley).
اين انقطاع ،سبب شدتااغلب روايات مربوط به سيره نظـريوعملـي پيامبر ،به نسليبرگرددکه درعصررسول خدا،دوره کودکيراميگذراندندويا مدت کوتاهيآن حضرت راملاقات کرده بودند.
برخيازنويسندگان باتأکيدبرانگاره فريبکـاري، عنوان کردندکه حضرت محمد ،به جهت جـذب اطرافيـان وتسـلط بـرآنـان ،از عقايداديان پيشين استفاده کرده بود(٤٩ ,Andrae ;٧٢,Johnstone).