خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تاثیر روش آموزش مبتنی بر الگوی طراحی یادگیری زایشی بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان مقطع دوم متوسطه ناحیه دو آموزش و پرورش شهرستان شیراز بود؛ که به روش پژوهش همبستگی مورد آزمون قرار گرفت؛ با استفاده از جدول مورگان تعداد 314 نفر؛ به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (مورگان-جینکز؛ 2009)، پرسشنامه الگوی یادگیری زایشی زنگنه (1392) بود؛ نتایج نشان داد که میانگین خودکارآمدی تحصیلی از میزان استاندارد کمتر است، همچنین الگوی طراحی یادگیری زایشی بر خودکارآمدی تاثیر داشت و تغییرات خودکارآمدی تحصیلی توسط الگوی طراحی یادگیری زایشی تبیین گردید.
The aim of this study was the effect of educational method based on Generative learning design model on
academic self-efficacy of high school students in Shiraz city; which was tested by correlation research method;
the statistical population included all secondary school students in Shiraz city; The number was 2800 people; and
using Morgan table, 314 people were selected by random cluster sampling method. The research instruments
included questionnaires: Academic Self-Efficacy Questionnaire (Morgan-Jenks; 2009) , Zanganeh Generative
Learning Pattern Questionnaire (2013) ; the Result showed the pattern of Academic Generative learning design
had an effect on self-efficacy and 3% of the changes in academic self-efficacy were explained by the pattern of
Generative learning design
ملخص الجهاز:
ویژگی این رویکرد، تمرکز بر استفاده از راهبردهایی است که یادگیرنده را در حصول پیشرفت و موفقیت تحصیلی هدایت میکند؛ بنابراین، چنین یادگیرنده ای در صورتی که فهم عمیق مطلب و مرتبط ساختن ومنسجم نمودن اندیشه ها و حقایق را مانعی در راه حصول پاداش بیرونی بداند و احساس کند که از لحاظ منابع زمانی درمضیقه است، امکان دارد که از فهم عمیق مطلب صرف نظر نماید (فردانش؛ 1390) در روش يادگيري زايشي، از آنجا که، يادگيرنده ها براي فهم يك موضوع پيچيده نيازمند اين هستند كه ابتدا به طور انتخابي به وقايع توجه كنند و سپس آن ها را باهم مرتبط سازند؛ كه توليد اين رابطه ها مي تواند با دانسته هاي قبلي خودشان باشد يا اينكه بين خود وقايع و اطلاعات جديد به وجود آيند كه درنهايت از اين طريق يادگيرنده براي خود معنا توليد مي كند و به درك عميقي از موضوع دست یابد؛ باعث خودکارآمدی فراگیران می گردد.
Bot,Thomas (2018) The Effects of Generative Learning Strategy on Students’ Understanding and Performance in Geometry in Lafia Metropolis, Nasarawa State, Nigeria, International Journal of Humanitiesand Social Science Invention (IJHSSI) ISSN (Online): 2319 –7722, ISSN (Print): 2319 –7714www.
جدول 7- آزمون تحلیل واریانس مختلط برای پاسخ صحیح منابع اجزاء مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات آزمونF سطح معناداری اندازه اثر زمان 60/38567 1 10/36960 97/8611 001/0 00/1 درونگروهی زمان*گروه 83/38793 1 90/37176 49/8662 001/0 00/1 خطا 61/80 18 29/4 بینگروهی گروه 22/30213 1 22/30213 15/579 001/0 97/0 خطا 02/939 18 17/52 بحث و نتیجهگیری هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی شنبازی درمانی روی توجه پایدار کودکان مبتلا به اختلال یادگیری بود.