خلاصة:
جلال آل احمد یکی از نویسندگان پرکار در عرصه ی ادبیات داستانی است . وی در مجموعه ی داستانی به نام «از رنجی که می بریم» داستان هایی آفریده است که در حیطه ی ادبیات کارگری می گنجد . ادبیات کارگری مجموعه آثاری است که در آن زندگی اجتماعی ، فکر و اندیشه ، شخصیت ، آرمان ها و مبارزات عدالت طلبانه ی کارگران ، محور اصلی نوشته را تشکیل می دهد . از سوی دیگر جلال در بین نویسندگان ادبیات داستانی ، یک نویسنده ی رئالیست به حساب می آید. او سعی دارد آنچه می بیند آنگونه که هست ،تصویر نماید. و این ، هدف اصلی مکتب رئالیسم است.بررسی داستان های رئالیستی کارگری جلال از این منظر می تواند سطح فکری وی را در شخصیت ها و زندگی اجتماعی کارگران نمایان سازد . این موضوع ثابت می کند داستان های رئالیستی جلال در نهایت به نوعی پوچی و ناامیدی می انجامد که با رئالیست فاصله می گیرد و بیشتر با تاثیر از داستان های هدایت حاصل می شود . در این پژوهش با بررسی و تحلیل داستان های این مجموعه ، سعی نموده ایم به سطح فکری حاکم بر این داستان ها نزدیک شویم .
Jalal Al-Ahmad is one of the most productive writers in the field of fiction. He has created stories in the field of proletarian literature in a collection of stories called “Of Our Suffering”. Proletarian literature is a collection of works in which the social life, thought, personality, ideals, and just struggles of workers form the main axis of the text. Jalal, on the other hand, is considered a realist writer among fiction writers. He tries to depict what he sees as it is, and this is the main goal of the realism school. Investigating the realist proletarian stories of Jalal from this perspective can disclose his intellectual level in the characters and social life of the workers. This proves that the realist stories of Jalal eventually lead to a kind of desolation and despair that distances itself from the realist and it is mostly influenced by Hedayat’s stories. In this research, by examining and analyzing the stories of this collection, we have tried to approach the intellectual level governing these stories.
ملخص الجهاز:
١-٢- پرسش هاي پژوهش - رئاليسـت سـوسـياليسـتي در ادبيات کارگري آل احمد چگونه بازتاب يافته اسـت ؟از چه انديشـه اي پيروي ميکند؟ - از چه نگرشي بهره جسته است ؟ - جلال تا چه اندازه اي توانسـته است به بهانه ي رئاليست بودنش از نظام سرمايه داري انتقاد و از طبقه ي فرودست جامعه ي زمان خود حمايت کند؟ - موفقيت يا عدم موفقيت جلال در انجام رسـالت رئاليسـتياش به خصـوص در آثار کارگري چگونه ارزيابي ميشود؟ - آيا کارگران داسـتان هاي جلال به شـکل رئاليسـتي شـخصـيت پردازي شـده اند؟شخصيت کارگر در داستان هاي جلال چند دسته است ؟ ١-٣-پيشينه ي پژوهش در ميان منتقدان ادبيات داســتاني، عبدالعلي دســت غيب در کتاب نقد آثار جلال آل احمد با بررســي مجموعه هاي داسـتاني وي به رئاليستي بودن آن نيز اشاراتي دارد.
از آن ســو نيز هرگاه رئاليســم به آرمان زدايي واقعي روي آورد، به انديشـه هاي ناتوراليسـتي و اگزيسـتانسـياليستي که جنبه هايي از پوچي با خود دارنـد، نزديک ميشـــود؛ بنابراين ، مؤلفه هاي بنيادي رئاليســـم کارگري که گاهي با ويژگيهاي گونه هاي ديگر رئاليســم دارد، بدين قرار اســت : ١- برجســته ســازي واقعيت هاي اجتماعي و اقتصــادي و بازتاب عينيات آن که در واقع همه چيز در ادبيات ، ذهني اسـت ؛ اما رئاليسم نسبت به رمانتيسم ، عينيت گرا به شمار ميرود؛ زيرا به مسائل عيني تر و مادي تر ميپردازد.