خلاصة:
داستاننویسی به شیوه جدید از مهمترین و عمدهترین بخشهای ادبیات معاصر فارسی به شمار میآید که بهخوبی توانسته است تصویری از جامعه ایرانی را در خود به نمایش بگذارد. از مهمترین شخصیتهای مطرح در این نوع ادبی، شخصیت زنان است. پرداختن به شخصیت زن در داستاننویسی معاصرـ از دوره مشروطه به بعد ـ محل توجه بیشتر نویسندگان بوده، از زوایای مختلف بدان پرداختهاند. مکتب رئالیسم بیش از هر مکتب دیگری موفق به بازنمایی شخصیت زنان و نقش و جایگاه آنان در عرصه داستان بوده است. بررسی جایگاه زنان در آثار نویسندگان شاخصی چون گلشیری، عباس معروفی و...با توجه به جایگاه مهم ادبی و تأثیرگذار آنان در دنیای داستاننویسی حائز اهمیت بسیار است بهگونهای که میتوان از آن بهعنوان مؤلفهای مهم برای بررسی جریانهای داستاننویسی نیز یادکرد. نظر به این اهمیت، پژوهش حاضر بر آن است با روشی توصیفی- تحلیلی، با توجه به جایگاه زن در جامعه، از ورای سه اثر رئالیستی شازده احتجاب، گرگ و سمفونی مردگان به موضوع بازتاب و بازنمایی شخصیت زن در داستاننویسی معاصر ایران بپردازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که این آثار، آثاری واقعگرا در جهت نشان دادن وضعیت زنان در دوران قاجار و پهلوی هستند و این نویسندگان بینش مشابهی درباره زنان دارند. زندگی زنان در این داستانها به دلایلی چون جبر جامعه مردسالار، فرهنگ نابهنجار غالب بر عرف و اجتماع و ناآگاهی آنان نسبت به حقوق فردی و اجتماعی خود همگی به یأس، مرگ و گمگشتگی زندگی آنان ختم شده است
Storytelling in a new way is one of the most important and major parts of contemporary Persian literature, which has been able to present a good image of Iranian society. One of the most important personalities in this type of literature is the personality of women. Dealing with the female character in contemporary fiction - from the constitutional period onwards - has been the focus of most writers and has been addressed from different angles. The school of realism, more than any other school, has succeeded in representing the character of women and their role and position in the field of fiction. The study of the position of women in the works of prominent writers such as Golshiri, Abbas Maroufi, etc. Considering their important literary and influential position in the world of fiction, it is very important that it can be mentioned as an important component for the study of fiction. Due to this importance, the present study intends to deal with the issue of reflection and representation of female characters in contemporary Iranian fiction beyond the three realistic works of Prince Ehtejab, Wolf and Symphony of the Dead in a descriptive-analytical manner, considering the position of women in society. Findings show that these works are realistic works to show the situation of women in the Qajar and Pahlavi eras and these authors have similar insights about women.