خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثر رفتارهای حمایتی- استقلالی مربیان بر ارضای نیازهای روانی و
انگیزش خودمختاری بازیکنان زن هندبال نخبه در لیگ برتر کشور است. این پژوهش از نوع توصیفی-
زمینه یابی بوده که به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش را بازیکنان لیگ برتر ایران
تشکیل میدهد که شامل ٢٣٧ بازیکن بودند و از آنجایی که به صورت سرشماری انجام شده؛ لذا کل
جامعه آماری را به عنوان نمونه پژوهش در نظر گرفتند. رفتارهای حمایتی- استقلالی مربیان با استفاده
از پرسشنامه ادراک رفتارهای حمایتی -استقلالی مربیان در زمینه ورزش ((PASSES، ارضای نیازهای
روانی بازیکنان از طریق پرسشنامه هولم بک وآموروس (٢٠٠٥) و انگیزش خودمختاری به کمک پرسشنامه
مقیاس انگیزش ورزشی (SMS) مورد اندازه گیری قرار گرفت. علاوه بر این، پرسشنامه اطلاعات فردی
(Demography) نیز توزیع شد. اعتبار و پایایی پرسشنامه های فوق مورد اندازه گیری و مورد تایید
قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و در راستای تعیین رابطه و پیش بینی
میزان ارضای نیازهای روانی و انگیزش خودمختاری بازیکنان از طریق رفتار حمایتی- استقلالی مربیان
از رگرسیون تک متغیره و چندمتغیره و در راستای تحلیل های تکمیلی و ارائه مدل از حیطه معادلات
ساختاری (SEM) برای مدل سازی روابط علی با تاکید بر نرم افزار لیزرل ٩/٢ استفاده شد. یافتهها
نشان دادند که رفتارهای حمایتی- استقلالی مربیان با ارضای نیازهای روانی (شایستگی، استقلال و
پیوستگی)، انگیزش درونی، انگیزش بیرونی خودپذیر و انگیزش بیرونی درون -فکنیشده بازیکنان تیم
ارتباط مثبت و معناداری (0/001=P) دارد؛ به عبارت دیگر توان پیش بینی این متغیرها در ورزشکاران
از طریق رفتارهای حمایتی- استقلالی مربیان امکان پذیراست؛ در حالی که بین رفتارهای حمایتی-
استقلالی مربیان و انگیزش بیرونی ارتباط معناداری در سطح (0/05=P) مشاهده نشد. همچنین یافتهها
نشان دادند که رفتارهای حمایتی- استقلالی مربیان با بیانگیزگی بازیکنان تیم ارتباط منفی و معناداری
(0/001=P) دارد. نتایج رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که رفتارهای حمایتی- استقلالی مربیان
میتواند بیانگیزگی بازیکنان را به صورت معکوس پیش بینی کند. از یافتهها چنین استنباط میشود
که رفتارهای حمایتی-استقلالی مربیان (متغیرهای مستقل برون زا) بر ارضای نیازهای روانی و انگیزش
خودمختاری بازیکنان (متغیر مستقل درون زا یا واسطه) به طور مستقیم اثرگذار است.
ملخص الجهاز:
1- Gagne 2- Vansteenkiste 3- Hagger & Chatzisarantis 4- Smith 5- Richer & Vallerand 6- Pelletier 7- Wilson 8- Lee & Wang 9- Ianchini 10- Kamaroa مطالعات بسياري نيز اثر رفتار حمايتي استقلالي مربيان را بر ارضاي نيازهاي رواني بازيکنان مورد بررسي قرار دادند و به اثر مثبت و معنادار اين نوع رفتار بر ارضاي هرسه نياز تأکيد دارند (براي مثال : بلانچارد و والرند١٩٩٦،١؛ گين و همکارانش ، ٢٠٠٣؛ رينبوت ٢ و همکارانش ، ٢٠٠٤؛ بالاگوئر٣ و همکارانش ، ٢٠٠٥؛ ادموندز٤ و همکارانش ،٢٠٠٦؛ استانديج ٥ و همکارانش ، ٢٠٠٦؛ اسميت و همکارانش ، ٢٠٠٧؛ آدي ٦ و همکارانش ، ٢٠٠٨؛ آلوارز و همکارانش ، ٢٠٠٩؛ کاماروا٧، ٢٠١٠) در حالي که چند مطالعه ديگر نشان دادند که رفتار حمايتي- استقلالي مربي تنها يک يا دو نوع از نيازها (شايستگي و استقلال ) را ارضا ميکند (براي مثال : ريچر و والرند٨، ١٩٩٥؛ ادموندز و همکارانش ، ٢٠٠٥؛ رينبوت و دودا٩ ،٢٠٠٦؛ بالاگوئر و همکاران ، ٢٠٠٨؛ کوتس ورث و کنروي، ٢٠٠٩؛ جم ، ٢٠١٠؛ آلماگرو١٠ و همکارانش ، ٢٠١٠).
نتايج از نظرآماري در سطح معناداري ٠٠٥ 1- perceived autonomy support scale for exercise settings)PASSES( 2- Sport Motivation Scale) SMS( يافته هاي پژوهش جدول (١): ضرايب رگرسيون مرتبط با پيش بيني متغيرهاي تحقيق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مطابق با جدول (١) و با توجه به ضرايب رگرسيون چندمتغيري با روش ورود همزمان و همچنين ضرايب رگرسيون به دست آمده ، ميتوان عنوان کرد که ارتباط مثبت و معنيداري بين رفتارهاي حمايتي- استقلالي مربيان با ارضاي نياز رواني شايستگي بازيکنان وجود دارد.