خلاصة:
هدف این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر در مدیریت توسعهی گردشگری ورزشی با رویکرد ورزشهای ساحلی در استان هرمزگان است. ابتدا معیارها و زیرمعیارهای اثرگذار بر توسعهی گردشگری ورزشهای ساحلی از طریق مصاحبه با خبرگان و کارشناسان تهیه و پرسشنامه بر اساس 6 معیار و 60 زیرمعیار تدوین گردید. جامعه آماری شامل 100000 گردشگر علاقه مند به ورزش های ساحلی بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان در نهایت 387 نفر تعیین شد که به صورت نمونه گیری در دسترس از بین گردشگران دریایی علاقهمند به ورزش های ساحلی انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ و روایی آن با تحلیل عاملی تأئیدی، تأئید شد. نرمالبودن داده ها با آزمون کولموگروف- اسمیرنوف بررسی شد. سپس برای رتبهبندی اثر معیارهای اصلی در توسعهی گردشگری ورزشی در ساحل از آزمون فریدمن و برای از آزمون تی تک نمونه ای مقایسه میانگین عوامل استفاده شد. نتایج، گویای وجود ارتباط معنیدار در سطح 99% بین معیارهای اصلی پژوهش بود. آزمون فریدمن نشان داد که معیارهای 1) اقتصادی- بازاریابی، 2) تأسیسات زیربنایی، 3) روابط عمومی و تبلیغات، 4) اجتماعی- فرهنگی، 5) سیاسی- امنیتی و 6) مدیریتی بهترتیب بیشترین اهمیت را در توسعهی گردشگری ورزشهای ساحلی در استان هرمزگان دارد. بدین ترتیب، حمایت از سرمایهگذاران خصوصی، ایجاد ساختارهای زیربنایی و بهسازی خدمات کیفی و بازاریابی ورزشهای ساحلی نقش اصلی را در دستیابی به توسعهی اقتصادی- ورزشی ساحل هرمزگان دارد. میانگین همه ی عوامل از حد متوسط عدد 3 بیشتر شد( 0/05 = sig).
The purpose of this study was to identify the effective factors of managing the development of the sports tourism with the approach of beach sports in Hormozgan province. To achieve this approach, first the criteria and sub-criteria affecting the development of beach sports tourism through interviews with experts identified and a questionnaire based on 6 criteria and 60 sub-criteria was developed. Population of this study was 100000 sports tourists. Based on Morgan table, the questionnaire distributed among 387 available sports tourists. The reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha test and its validity was confirmed by confirmatory factor analysis. The normality of the variables was evaluated by Kolmogorov-Smirnov test and their correlation with Spearman correlation coefficient. Next, Friedman test was used to rank the effect of the main criteria for developing beach sports tourism and t-test was used to compare the main factors’ mean. Friedman test showed that the criteria of 1) economic-marketing, 2) infrastructure, 3) public relations and advertising, 4) socio-cultural, 5) political-security and 6) managerial have the greatest importance in development of the beach sports tourism in Hormozgan province respectively. Thus, encouraging and supporting private investors, creating infrastructure, and improving quality services and marketing of beach sports has a major role in achieving economic-sports development of Hormozgan coast. The results also showed all 6 main factors’ mean were more than average number 3) sig=0.05).
ملخص الجهاز:
Friedman test showed that the criteria of 1) economic- marketing, 2) infrastructure, 3) public relations and advertising, 4) socio- cultural, 5) political-security and 6) managerial have the greatest importance in development of the beach sports tourism in Hormozgan province respectively.
توريسم ورزشي يکي از مهم ترين عوامل گردشگري جهاني تعريف شده است که نحوه ي مديريت آن نيز اغلب بر اساس برنامه - 1 - Robustin 2 - Barrowclough 3 - Phillip and Hodgkinson 4 - Ruhanen 5 - Herman 6 - UNWTO هاي ورزشي زمان بندي ميشود؛ به گونه اي که در دوره ي سرد سال ، ورزش هاي زمستانه موجب برگزاري مسابقات ورزشي و توسعه ي جذب گردشگر در مکان برگزاري مسابقات ميگردد؛ در دوره ي گرم سال نيز ورزش هاي تابستانه نقش مهمي در جذب گردشگر در مکان هاي ورزشي دارد (گيبسون ١ ، ١٩٩٨).
درک و شناخت گردشگران ساحلي از ويژگيهاي آب وهوايي ساحل براي گردشگري 1 - Gibson 2 - Higham 3 - Conti and Perelli 4 - Kim 5 - Tekin 6 - Ahmad 7 - Som ورزشي مهم ترين عامل در گردشگري سواحل آفريقاي جنوبي است که در نيم کره ي جنوبي قرار گرفته است .
در راستاي دستيابي به اين رهيافت ، نتايج پژوهش حاضر نشان داد که معيارهاي اقتصادي- بازاريابي در زمينه ي ورزش هاي ساحلي و جذب گردشگر، تأسيسات زيربنايي ورزشي براي ساحل ، روابط عمومي و تبليغات ورزش هاي ساحلي، ويژگيهاي اجتماعي- فرهنگي، سياسي- امنيتي و معيار مديريتي به ترتيب داراي بيش ترين اهميت در توسعه ي ورزش هاي ساحلي در استان هرمزگان است .