خلاصة:
بسیاری از سازمانها و شرکتها به دنبال یافتن راهکارهایی برای ایجاد فرآیندهای منظم و رسمی مدیریت پروژه هستند که منجر به نظمدهی هر چه بیشتر سازمان در انجام پروژههای جاری در قالب زمان، بودجه و سطح کیفی مورد نظر میشود. شرح وظایف و اهداف متنوع و گوناگونی را میتوان بر اساس نیازها و ویژگیهای سازمان، از راهاندازی و استقرار دفتر مدیریت پروژه انتظار داشت. مهمترین انتظاری که از دفتر مدیریت پروژه سازمان میرود، ایجاد فرآیندهای منظم و یکپارچه مدیریت پروژه در قالب ساختار واحد مدیریت پروژه میباشد. پژوهش حاضر نیز قصد دارد با بهرهگیری از تحقیقات انجام گرفته به شناسایی و توضیح ابعادی بپردازد که هدایتگر سازمانها در بکار گیری دفاتر مدیریت پروژه هستند. ابعاد شناسایی شده تحت عنوان الزامات پیادهسازی مدل دفتر مدیریت پروژه ارائه شدهاند. در این پژوهش ابتدا اهمیت و ضرورت دفتر مدیریت پروژه بیان شده و پس از بیان مبانی نظری و مدل های مفهومی دفتر مدیریت پروژه، ساختار دفتر مدیریت پروژه تشریح میگردد. سپس در پاسخ به سؤال های تحقیق، مدل مفهومی پژوهش ارائه میشود و عناصر این مدل مفهومی توضیح داده میشوند. اطلاعات پژوهش از طریق مطالعات کتابخانه ای و اینترنتی گردآوری شده و جهت تأیید مدل با استفاده از پرسشنامه طیف لیکرت از خبرگان سازمانی نظرسنجی شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، یکی از سازمانهای تحقیقاتی نظامی به عنوان مورد مطالعه انتخاب شده است و بوسیله نرم افزار spss، ابتدا فرض نرمال بودن متغیرها با استفاده از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف مورد آزمون قرار گرفته و سپس با استفاده از آزمون تی-استودنت وضعیت هریک از مؤلفههای دفتر مدیریت پروژه ارزیابی شده است. بهطور خلاصه، مؤلفه های تأیید شدهی دفتر مدیریت پروژه با سه مؤلفه اصلی با عناوین برنامهریزی (سبد پروژه)، تحویل(طرح و پروژه) و مرکز تعالی و در قالب 17 مؤلفه فرعی ارائه شده است.
Many organizations and companies are looking for solutions to create regular and formal processes for project management that leads to higher discipline in conducting current projects in terms of time, budget, and quality level. Task description and various goals can be expected based on the needs and characteristics of an organizations, from setup to the project management office deployment. The most important expectation from the project management office is to create regular and integrated processes for project management in the form of a unified project management structure. Accordingly, the present study, using the previous research, aims to identify and explain the dimensions that guide organizations in using project management offices. The identified dimensions are presented as the requirements for the implementation of the project management office project model. In this research, the importance and necessity of the project management office was firstly stated and after expressing theoretical and conceptual models of the project management office, the project management office structure was described. The conceptual model of the research was presented and the elements of the conceptual model was identified. The Likert-scale questionnaire was composed using library and online studies, and was confirmed by the organization experts. To analyze the data, a military research organizations was selected as the case study. Using SPSS software, first the assumption of normal variables was tested using the Kolmogorov-Smirnov test and then using the t-student’s test, the status of each of the components of the project management office was evaluated. The approved components of the project management office presented in three main components of planning (project portfolio), delivery (plan and project) and the center of excellence in the form of 17 sub-components.
ملخص الجهاز:
ارائه مدلي جهت پياده سازي دفتر مديريت پروژه (PMO) درسازمان هاي تحقيقاتي نظامي (مطالعه موردي : يکي از سازمان هاي تحقيقاتي نظامي ) سيد محسن ميرباقري ١، عطاءالله رفيعي آتاني *٢، رضا دشتي 3 چکيده بسياري از سازمان ها و شرکت ها به دنبال يافتن راه کارهايي براي ايجاد فرآيندهاي مـنظم و رسـمي مـديريت پـروژه هستند که منجر به نظم دهي هر چه بيشتر سازمان در انجام پروژه هاي جاري در قالب زمان ، بودجه و سـطح کيفـي مورد نظر مي شود.
1. Project Management Office جدول ٢: پيشينه تحقيقات خارجي (منبع : يافته هاي پژوهشگران ) نويسنده سال عنوان نتيجه کشف ويژگـيهـاي دفتـر مـديريت مطالعـه تجربـي ٢ سـاله در مـورد اسـتقرار و کـاربرد دفتـر داي ٢٠٠٤ پروژه و ارتباط آنها با عملکرد پروژه مديريت پروژه و شناسايي کارکرد و خدمات مختلف آن .