خلاصة:
با نگاه به قرن بیست و یکم می توان فهمید که تضمین بقا و موفقیت، روزبه روز سخت تر می شود. در شرایطی که محیط هر روز به طور سریع تری نسبت به دهه های قبل دچار تغییرات در فناوری، بازار و نیازهای مشتریان می گردد، بسیاری از سازمان ها برای اینکه از رقبای خود عقب نمانند، باید با چابک کردن سازمان خود در این فضای رقابتی، هوشمندانه عمل نمایند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط هوشمندی رقابتی و چابکی سازمانی انجام شده است. در این تحقیق شاخص های هوشمندی رقابتی بر اساس مطالعه دشامز و نایاک و چابکی سازمانی بر اساس الگوی شریفی و ژانگ استخراج شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش از نوع تحقیقات همبستگی است.
برای گردآوری اطلاعات به صورت میدانی نمونه آماری ۸۱ نفری از کارکنان دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری به صورت طبقه ای تصادفی انتخاب و پرسشنامه ای که روایی و پایایی آن تایید شده بود، بین آنها توزیع گردید. برای آزمون فرضیه های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون، برای تحلیل دیدگاه کارکنان بر اساس تاهل از آزمون تی مستقل؛ برای مقایسه نظر پاسخ دهندگان بر اساس سن، تحصیلات و سابقه از آزمون تحلیل واریانس تک عاملی و توکی استفاده شد. نتایج بیانگر تایید فرضیه اصلی پژوهش مبنی بر وجود ارتباط مثبت و معناداری بین هوشمندی رقابتی و چابکی سازمانی با ضریب همبستگی ۰. ۸۰۳ است. در همین رابطه، فرضیه های فرعی نیز که به دنبال بررسی ارتباط میان مولفه های دو متغیر اصلی بودند، تایید گردید؛ در ضمن نظرات کارکنان با توجه به مدرک تحصیلی دارای تفاوت معناداری است.
The assessment of the decision implies a comprehensive and systematic review and evaluation. It is achieved through the implementation and comparison of the decision with the defined standards and criteria. This study aimed to investigate the effective factors in assessment of decision in C4I system. As an applied research in purpose and descriptive-survey research in terms of data collection, 94 participants selected from among all employees of the Air Defense Integrated Network of the Country who served in Tehran Province in 2014 (N = 327) randomly by using the Cochran formula. The data were collected through a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by the experts. Reliability of the instrument was estimated based Cronbach alpha formula (r=86%). Data analysis was run using factor analysis method. Findings revealed, these factors were classified into five major groups. The first and the most important factor was the "decision process" by explaining 15.46% of the variance. This factor along with information, technology, communication, environment and individual factors explained totally, 50/71% of the variance. Finally, according to the results, the assessment of decision cycle is proposed for assessment in C4I system.
ملخص الجهاز:
از آنجـا که هوشمندي و چابکي يکي از مؤلفه هاي تأثيرگذار در افزايش قابليـت هـا و تـوان يـک نيـروي نظامي است ، اين موضوع انتخاب شده تا ارتباط ميان هوشمندي رقـابتي و چـابکي را شناسـايي نمايد؛ به عبارت ديگر اين پژوهش درصدد پاسخ به اين سـؤال اسـت کـه آيـا بـين هوشـمندي رقابتي و چابکي در جامعه مورد مطالعه ارتباط معناداري وجود دارد؟ ضرورت و اهميت پژوهش با توجه به اينکه امروزه سازمان ها در حال تغييرات وسيع در حوزهاي مختلف هسـتند، اهميـت دستيابي به اطلاعات از بازار حاصل از هوشمندي رقابتي بيش از پيش آشکار ميشود و بـه ايـن طريق ميزان پاسخگويي و انطباق با شرايط جديد افزايش مييابد.
جدول ٤: ميانگين مؤلفه ها مؤلفه ميانگين هوشمندي بازار ٣,٤٥٢٧ شايستگي ٣,٢٨١٩ سرعت ٣,١٨٧٢ انعطاف پذيري ٣,١٣٣٧ چابکي سازمان ٣,١٣٣٢ هوشمندي فناورانه ٣,١١١١ هوشمندي رقابتي ٣,٠٧٨٧ هوشمندي راهبردي- اجتماعي ٢,٩٣٨٣ پاسخگويي ٢,٩٣ هوشمندي رقبا ٢,٨١٢٨ در اين تحقيق آزمون تي مستقل براي بررسي نظرات پاسخ دهندگان متأهل و مجرد در خصوص متغيرهاي پژوهش انجام شد که ميان هيچ يک از متغيرها با توجه به تأهل و تجرد تفاوت معناداري مشاهده نشد.
"The Business Intelligence System: A New Tool for Competitive Advantage".
)1995), "Agile Competitors and Virtual :Organizations Strategies for Enriching the Customer", New York: Van No strand Reinhold.
"Competitive Intelligence: How to Gather, Analyze, and Use Information to Move your Business to the Top".